Den rätta marknadsföringsmixen för e-handelsbolag handlar om att mäta alla kanaler och investera i kanalerna som är lönsamma. Och alla borde vara lite cowboy och våga testa kanaler som TikTok som fortfarande är billig.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Pelle Pettersson, CEO och grundare av konsultbyrån Omniarch. Pelle Pettersson har startat flera e-handelsbolag och har arbetat som e-handelschef på bolag som Cervera och Ur & Penn.
E-handlare bör analysera vilka produkter som skapar lojalitet och utvärdera marknadsföringen utifrån ett uppskattat lifetime value för kunderna. När reklam är lönsam ska vi inte sätta några budgetrestriktioner. Och vi bör jämföra lönsamheten för olika marknadsföringskanaler - för att lägga pengarna där de gör mest nytta.
Vi måste arbeta mer med våra crm och marketing automation, men där bör vi fokusera på att ge nytta till kunderna framför att sälja. Två veckor efter att vi sålt en stekpanna kan vi skicka ut innehåll som lär kunderna hur de ska ta hand om stekpannan.
Vi är duktiga på e-handel i Sverige, men samtidigt är det inte ovanligt att e-handelsbolag har satt upp Google Analytics fel och alltså arbetar med felaktig data.
Priset på Facebooks Ads, som ofta är den viktigaste mediekanalen, har gått upp eftersom fler vill köpa exponering mot användare som lägger allt mindre tid på Facebook. Därför kan det vara värt att pröva exempelvis Tiktok där det fortfarande är billigt att köpa reklam.