ANNONS

Pling plong! - Mastercard satsar på ljud i e-handeln

Pling plong! - Mastercard satsar på ljud i e-handeln

Tyvärr inget katsching.

ANNONS

Betaljätten Mastercard satsar stenhårt på vad man tror är framtidens branding. Förra månaden slängde bolaget ut sitt namn från logotypen. Logon består numera av de två ikoniska ringarna.

Vissa kanske skulle kalla bara detta drastiskt men nu fortsätter betalbolaget sin satsning på den nya tidens brand. Denna gång är det ett ljud som ska bli Mastercards nya identitet.

Anlitat Linkin Parks bandmedlem

"Ljudvarumärket" är en ljudsnutt, samt tillhörande checkout-jingle, som företaget ser framför sig kommer att spelas upp överallt där man betalar med Mastercard, oavsett om det gäller kort, mobil plånbok eller i e-handeln.

- En sonisk identitet - ett visitkort i ljudform för ett varumärke - är nu lika viktigt som ett varumärkes visuella identitet, säger Matt Lieber, grundare på ljudföretaget Gimlet Media, i en kommentar i Mastercards pressmeddelande.

Gimlet Media verkar alltså ha varit med och tagit fram den nya melodin, även om det inte framgår tydligt i pressmeddelandet. Mastercard verkar ha lagt en hel del pengar på sin nya soniska identitet.

- För att säkerställa att Mastercard-melodin skulle resonera med människor världen över, tog Mastercard hjälp av musiker, artister och byråer från hela världen, däribland musikern Mike Shinoda från Linkin Park, skriver betalföretaget.

"Det är en nödvändighet"

Det som drivit på satsningen kring ett ikoniskt ljud verkar samtidigt ha varit den ökande mängden röstassistenter, som nu inflitrerar världens hem. Mastercard pekar på den ökande mängden e-handel som sker via röst och man vill nu skapa en identitet som kan följa med in i den nya röststyrda världen.

- Med explosionen av podcast, strömmande musik och smarta högtalare är en ljudstrategi inte längre något som är "bra att ha" för varumärken - det är en nödvändighet, säger Matt Lieber.

Modehandlaren Fred Segal ska vara först ut att få ta del av den “soniska identiteten” och den ska nu spelas i deras butik i Los Angeles, när en kund gemomför en betalning med Mastercard. Melodin ska även höras när man handlar något med Mastercard genom Amazons smarta högtalare Alexa.

Ska komma till e-handeln

Ljudet ska dock inte sluta där. I ett pressutskick till redaktionen så meddelar Mastercard att nästa steg är e-handeln. Efter att Alexa och några utvalda detaljhandlare hakat på tåget så är planen att även ta ljudet till nätet.

- Därefter kommer ljudet att rullas ut i e-handeln och till röstaktiverade enheter i detaljhandeln, skriver Mastercard.

Ni kan höra ljudet i videon nedanför. Det ska dock finnas flera varianter för olika tillfällen. Exakt hur ljudet ska implementeras i e-handeln framgår ej.

Det tillhörande checkout-ljudet som förmodligen blir det mer vanliga:

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se