Annonsplaceringen ska ge varumärken längre räckvidd.
Snapchat, som gjort sig kända för sina kreativa kamerafunktioner, så kallade AR-linser och AR-filter, lanserar nu ännu ett annonserbjudande som inkluderar tekniken. Plattformen har under det senaste året blivit en alltmer populär plats för influencers, efter att appen lanserat ett flertal nya intäktsmodeller.
Lisa Borg är en av de profiler som gått ut med att hon tjänar stora summor på annonsplaceringarna mellan hennes inlägg på Snap stories. Nu lanserar plattformen ytterligare en annonsplacering för varumärken – i filterkarusellen.
Ökad synlighet för annonsörer
Sponsrade AR-filter blir tillgängliga i appen när användaren sveper till filterkarusellen efter att ha skapat en bild eller video med Snapchat-kameran.
Snapchat menar att sponsrade AR-filter utökar möjligheten för användare att interagera med varumärken. Att utöka erbjudandet till att inkludera både linser och filter, erbjuder också annonsörer en ökad synlighet mot användarna, under hela kameraupplevelsen.
Annonsörer kan både ladda upp befintligt innehåll och bygga nya filter från en mängd beprövade mallar. Det går också att skapa AR-filter genom Lens web builder, ett gratis verktyg för att göra filter och linser. Något som gör det möjligt för även mindre företag och företag med en stramare budget att använda sig av annonsformatet.