Får internationell draghjälp av Boston Consulting Group.
Med knappt en månad kvar till lanseringen har den nya sociala medieplattformen Bld, som Influens.se tidigare har skrivit om, bytt namn till Hummy. Claes Mårtén som är mannen bakom Hummy menar att Bld, som stod för bold, var ett arbetsnamn och en beskrivning av vad de som företag var. Men samtidigt var det inte rätt namn för att nå ut med vad de ville förmedla.
Vi ville hitta ett namn som vi verkligen kunde förkroppsliga och Hummy är ett helt påhittat ord så vi kan fylla det med de kvaliteter och känslor som vi vill att det ska ha. Jag får rysningar när jag pratar om Hummy. För så som vi vill använda ordet beskriver det en känsla som är äkta, varm och där man mår riktigt mysigt. Och att man känner att man är omhändertagen, precis som man ska känna i appen, säger Claes när Influens.se tar en pratstund med honom.
Samtidigt som man byter namn och närmar sig datumet då appen ska vara klar har man tagit in nya resurser i from av Linnea Claesson och Binette Seck som både rådgivare och investerare. Linnea, som kanske är mest känd för exponerande av sexuella trakasserier och näthat via sitt Instagramkonto "Asholesonline", får en betydande roll i hur man ska hantera näthat i den nya appen, mycket på grund av de erfarenheter hon haft. Binette, som kommer från Tensta, har blivit utsedd till Årets IT-kvinna av CGI, ska se till att man har har ett helhetsperspektiv på hur man inkluderar olika etniciteter.
Vi vill skapa en app med avsevärt mycket mindre näthat men har inte den kompetensen eller bakgrunden, därför tittade vi på vem sitter på en stor erfarenhet av detta och det gör Linnea Claesson som är fantastisk. Hon kommer in som rådgivare och investerare. Samma gäller med Binette, hon kommer in och ger oss ett perspektiv från en annan bakgrund som inte jag kan representera nämligen andra etniciteter, berättar Claes.
Claes blev anställd som andre man i bolaget i april, månaden efter den första anställde, sedan dess har bolaget växt kraftigt. Och efter vårt samtal gick Claes in i nästa möte där han skulle anställa person nummer 19. Förutom flera anställda har man fått ett unikt partnerskap med Boston Consulting Group, en av världens största managementkonsultfirmor med nätverk över hela världen. Det är inte billigt att använda deras tjänster, något som man fick erfara på Nya Karolinska sjukhuset i Stockholm som fick en miljardnota, men kostnaden behöver inte Hummy tänka på i dagsläget.
De sa “vi vill vara delaktiga i att hjälpa er att lyckas”, men då svarade jag direkt att det kommer vi inte på något sätt ha råd med, det finns inte på världskartan. Då erbjöd de att gå in med konsulter nu och om vår nästa investeringsrunda i andra kvartalet lyckas, där vi tar in pengar från USA, då kommer de ta betalt. Så de är villiga att gambla med hela sin ersättning, det är så mycket som de tror på att detta ska lyckas.
Den tredje december kommer appen att släppas och cirka 400 hundra personer kommer att bli bjudna till en releasefest i Stockholm. Därefter kommer de 400 användarna få ett antal inbjudningar som de kan skicka ut i sin tur. Allt i en liten hanterbar skala till att börja med.
Det kommer att släppas till ett par hundra personer som växer till ett par tusen, för att säkerställa att vi kan ta hand om all den anvädarfeedback som vi får. Allt för att kunna säkerställa att vid en global lansering så är allting perfekt, avslutar Claes Mårtén.