ANNONS

Plattformarna talar ut - vad kräver kunderna: “Mer eller mindre allt”

Carl, Simon, Katrin, Rikard och Mårten

Det är svettigt att leverera en plattform idag?

ANNONS

Ehandel tar just nu pulsen på plattformsmarknaden. En marknad som är i ständig utveckling och som idag ser ganska annorlunda ut än för ett antal år sedan. Från att många använt en specifik plattform som ofta försökte lösa alla problem till en rad system som samarbetar.

Detta syns bland annat i trenden headless som innebär att gränssnittet som kunden interagerar med är separerad från själva e-handelsplattformen i bakgrunden. Detta ska bland annat göra företagen mer snabbrörliga och det ska vara enklare att införa nya funktioner.

Headless har även följts av Composable Commerce som är ett ytterligare steg på resan mot en plattform som inte är en plattform utan ett kollage av olika system som samarbetar för att i slutändan agera som en helhet och i grunden en e-handelsplattform. E-handelsplattformarna håller helt enkelt på att gå sönder i olika bitar, där tanken är att specialiserade delar som kopplas ihop sömlöst skapar en bättre helhet. Det är dock inte alla som håller med om att detta är framtiden, något vi ska återkomma till.

Vi kontaktade en rad plattformar för att få en inblick i hur marknaden ser ut idag och vad kunderna, e-handlarna, egentligen ställer för krav på leverantörerna. De som inte varit insatta i marknaden på ett tag kan även notera att flera plattformar har bytt namn. Vi har fått svar av Geins (tidigare Crismar), Norce (tidigare Jetshop), Optimizely (tidigare Episerver), Kodmyran Commerce (tidigare Shop4Sale) och i sammanhanget relativt nya Quickbutik. Dessa företag jobbar förstås på olika sätt och medan vissa har mer av en färdig lösning så skräddarsyr andra gärna upplägget.

Vi började med att fråga vad kunderna kräver av en plattformsleverantör idag. Carl Abrahamsson, CCO på Geins, svarar bland annat följande:

Mer eller mindre allt.

Vilket är lite talande då kunderna idag har en hel del krav de gärna vill få lösta på ett bräde. Carl Abrahamsson berättar dock att många frågor handlar om kopplingar till affärssystem och support. Katrin Lundgren, vd på Kodmyran, utvecklar vad kunderna ofta har för funderingar.

Det är ofta frågor kring funktioner som är viktiga för just deras verksamhet, för en utlandssatsning kan det handla om språkhantering, momshantering, tullfakturor, möjlighet till tarickoder och så vidare. För en matgrossist kan det gälla batchantering gällande bäst föredatum och leveranssätt för kylvaror, och för en modebutik gäller frågorna ofta design och feeling på sajten. Eftersom vi har affärssystemsdelar, det vill säga lager, pack och plock, tullhantering och inköp inbyggt i plattformen så får vi ju också frågor som mer egentligen rör affärssystemsfunktionaliteten än e-handelsfunktionaliteten, säger hon.

Som sagt, det är en del saker att tänka på. Mårten Bokedal, Director Product Strategy på Optimizely, håller med om att kraven är väldigt beroende på kunden och lyfter några vanliga funderingar.

Löser plattformen de behov kunden har idag? Är plattformen framtidssäkrad, det vill säga att den hänger med i utvecklingen? Hur väl integrerad är plattformen i sig själv, men även hur enkelt det är att integrera tjänster från andra system? Finns det lokal kompetens att tillgå, hur många partners jobbar vi med, vad är valen kunden kan göra kring inhouse-implementering vs hjälp av partners.

Andra frågor kunder har kan gälla tekniken i sig, som prestanda och upptid, berättar Mårten. Han lyfter även lönsamhetsfrågan och då ROI (return on investment) gällande just plattformen. Och detta är något som verkar ha kommit mer den senaste tiden.

Efter några år där tillväxt legat i fokus, och där många kastat pengar på tekniska lösningar för att lösa problemen så har ROI igen blivit en allt mer viktig fråga. Vad kostar det att bygga ett digital ekosystem, vilket värde får kunden ut av det, hur effektivt och enkelt löser man de viktigaste behoven och vilka delar är ”nice to have” vs ”need to have”, säger Mårten Bokedal.

Quickbutik lyfter inte oväntat utmaningen att snabbt komma igång, något som förstås blir extra utmanande om man ska handplocka alla komponenter själv.

Dagens e-handlare kräver i allt större utsträckning en användarvänlig plattform där de kommer igång snabbt, oavsett om de är färska e-handlare eller fullfjädrade proffs. De vill också ha tillgång till en rad olika funktioner och verktyg som kan hjälpa dem att levla upp från startup till en framgångsrik e-handel. Vi ser en allt större önskan av att vara del av ett större community där tillhörighet blir en faktor vi inte sett lika starkt som förr. Även att ha lokalt anpassade integrationer och partners blir allt viktigare, säger Simon Wikstrand, CMO på Quickbutik.

Vi ställde även frågan till alla hur vanligt det är att man numera skräddarsyr olika delar, det vill säga hållet man går åt med headless och composable commerce. Där svaren förstås reflekterar hur de olika plattformarna jobbar.

Stora aktörer har gjort det under en längre tid. Men det blir vanligare och vanligare och det hänger ofta ihop med att kraven på kundupplevelsen ständigt ökar, säger Carl Abrahamsson från Geins.

Det är vanligt. Ledande e-handlare väljer att arbeta med teknologi som är bäst anpassad för affären idag och imorgon. Med en plattform som stödjer best of breed-strategier är det enkelt att integrerar de absolut bästa delkomponenterna och löpande byter ut delar av lösningen allteftersom bättre alternativ finns tillgängliga, säger Rikard Andersson, CRO på Norce.

Skulle säga att mer eller mindre alla företag idag har flertalet tekniker eller ”plattformar” för att få ihop det som man vill ha det. Utmaning ligger dock i att ju fler tekniker du har, ju mer komplext blir ekosystemet, säger Mårten Bokedal från Optimizely.

Och det är väl just här som företag som Quickbutik vill agera lite motpol.

Headless-trenden har blivit alltmer populär och det kan ge stora möjligheter för en del e-handlare utifrån flexibilitet och möjlighet att anpassa. Men utifrån vår tro om att alla ska kunna lyckas sälja på nätet, och komma igång och växa blixtsnabbt, så är det inte möjligt med hur headless ser ut idag. Och det är inte vägen framåt för många av de e-handlare som prioriterar att kunna lyckas snabbare med att få upp en framgångsrik e-handel och lyckas med sin affärsidé, säger Simon Wikstrand från Quickbutik.

Carl Abrahamsson håller delvis med när det kommer till headless-trenden:

Den är mer eller mindre etablerad då det mesta handlar om kundupplevelse idag. Men om headless är rätt för alla? Nej, det skulle jag inte påstå. Monoliter dominerar fortfarande marknaden. Frågan är bara hur länge till?

Med detta sagt så vet vi också att större e-handlare idag nästan alltid plockar russinen ur kakan och sätter ihop en plattform precis så som de vill ha den med sina favoritverktyg på plats.

Hos Kodmyran försöker man samtidigt tillgodose båda kundtyperna.

Vi är ju en headlessplattform och du kan köra headless och göra ditt eget head hos oss, men du kan också välja att köra oss som en paketerad lösning och då får du med ett ”head” som vi gjort. Majoriteten hos oss har valt att använda den paketerade lösningen och kör huvudet som redan finns. Gissningsvis för att det är relativt dyrt för en mindre handlare att uppfinna hjulet igen, säger Katrin Lundgren från Kodmyran.

Så varför vill man köra headless där frontend (“framsidan”) är bortkopplad från resten av systemen? Rikard Andersson från Norce ger lite mer insikt där.

Eftersom utvecklingen går fort på frontend-sidan har denna teknologi inte lika lång livslängd som andra delar av tech-stacken. Tack vare headless kan e-handlare byta ut sin front mot det senaste och bästa, säger han.

Katrin Lundgren trycker även på det faktum att det idag finns så mycket mer att välja mellan. Något som kräver flexibilitet i plattformarna i de stora delarna men också bland de mindre delarna.

Det finns många fler tjänster än det gjorde tidigare, och nya poppar upp hela tiden. Dessa brukar ha en popularitetstid på ett halvår ungefär, när alla då provar det som är på modet för tillfället, innan nästa poppar upp och handlarna går vidare och testar den tjänsten i stället, säger Katrin Lundgren.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap