Som vi alla vet vid det här laget fokuserar Qliro Group numera på mode, betalningar och sin marknadsplats CDON Marketplace. För att få den sistnämnda att locka e-handlare, har företaget uppenbarligen satsat på att slå sig ihop med leverantörer för att ge e-handlarna tillgång till en extra försäljningskanal.
LÄS ÄVEN: Bakom kulisserna på CDON:s framtidssatsning
"En viktig alternativ kanal"
För en tid sedan kunde vi berätta om en integration mellan Fortnox och CDON Marketplace, som skulle ge Fortnox e-handlare möjlighet att “hitta nya säljkanaler”. Nu lanserar plattformsleverantören Storm Commerce ett liknande upplägg, som innebär att företag som använder sig av deras e-handelsplattform får en automatisk "adapter" till CDON Marketplace.
LÄS ÄVEN: Ny tjänst gör det möjligt att sälja på nätet utan e-handel
Att sälja på CDON marketplace innebär att man får tillgång till uppemot 2 miljoner kunder, skriver Storm Commerce.
- Jag tror att för många av våra kunder kommer CDON Marketplace vara en viktig alternativ kanal som kompletterar den egna online-butiken. I vissa fall jobbar man med hela sortimentet, i andra som en kanal för att få ut vissa partier av varor till exempel vid säsongsutförsäljning. Fördelen med den integrerade CDON Marketplace-adaptern är att priser och lagersaldon synkas så att man inte riskerar överförsäljning eller onödig administration, säger Niclas Heurlin, vd för Storm Commerce, i ett pressmeddelande.
Ser framtid utan egen butik
Enligt Storm Commerce kostar inte den nya tjänsten något extra för e-handlarna, som dock måste upprätta ett separat avtal med CDON Marketplace.
- I framtiden kan det vara så att vi ser en ny typ av Stormkund som bara säljer via olika marknadsplatser utan att ha en egen butik och som använder vårt verktyg för att administrera dessa kanaler och orderflöden. En headless e-commerce-verksamhet, säger Niclas Heurlin.
LÄS ÄVEN: Den nya trenden: Huvudlös e-handel