Tomma butikslokaler är en dyster syn för många. Men i den begynnande lågkonjunkturen blir det allt vanligare i svenska städer. Andelen lediga butikslokaler har exempelvis i Stockholm ökat med 26 procent. Men parallellt ser vi ni också hur konkurserna inom e-handeln ökar kraftigt.
LÄS ÄVEN: Allt fler butikslokaler gapar tomma – ”aldrig sett något liknande”
LÄS ÄVEN: Konkurserna drar iväg i e-handeln – ökar med 163 procent
En ny Sifo-undersökning, som har gjorts på uppdrag Touchtech, visar dessutom att en av tre svenskar (31 procent) planerar att minska på sina inköp av kläder och skor de kommande tre månaderna. Touchtech säljer en molnbaserad försäljningsplattform till främst detaljhandlare.
Svag koppling mellan butik och e-handel
Vidare så upplever varannan deltagare i undersökningen (51 procent) att de vill ha mer hjälp med att lägga e-handelsbeställningar. Men mer hjälp från vem då? Jo, från personal i fysiska butiker. Därtill upplever 35 procent att de fysiska butikerna fortsatt är dåligt sammankopplade med e-handeln.
Genom att accelerera den fysiska butiken kan handlarna erbjuda sina kunder fullt sortiment utan att behöva tänka på kapitalbildning, tomma butikshyllor och inflationen. Med enkla medel och åtgärder kan svensk handel våga satsa digitalt, utbilda och inte minst inkludera butikspersonal och på samma gång förbättra omsättning och lönsamhet i en utmanande tid, kommenterar Deniz Chaban, vd för Touchtech.
Vi ska dock komma ihåg att den här undersökningar som beställs av företag – även om de är genomförda enligt alla konstens regler av exempelvis Sifo – ofta används för att marknadsföra ett företags produkter. Och i det här fallet rör det sig om en plattformstjänst.