Influencern har nästan 360 000 följare, gör bara innehåll om pizza.
Nischade influencers är inget nytt, matinfluencers och bakinfluencers är nog många redan bekanta med. Men några som nu vinner mark i USA är pizzainfluencers.
Monica “Pizzablonde” Wojnilo med 33 000 följare på Instagram, är en av profilerna som valt att fokusera på just pizzor. Några andra är restaurangägaren och pizzabagaren Tony Gemignani, vars Instagramkonto “Capopizza” når ut till 107 000 följare, samt Eamonn "Themayorofpizza" Murphy, med sina 47 000 följare.
Aydan Fabian, som på Instagram går under namnet “Pizzofart”, startade sitt konto i april 2022 och har redan hela 359 000 följare. Enligt uppgifter ska han också ha en växande skara betalande prenumeranter och följare, som stöttar influencers pizzabakande och innehållsskapande. Han har också hunnit sätta upp en e-handel där han säljer merch.
Det finns en hel gemenskap av oss, och vi känner alla varandra och kommenterar varandras saker, säger Aydan Fabian till sajten Axios.
De vill jobba med pizzainfluencers
Nog finns det en marknad för pizzainfluencers. Aydan Fabian berättar för Axios att han bland annat sponsras av företag som säljer olika köksredskap och ingredienser relaterade till den specifika maträtten.
Det finns ett par företag som vill skicka pizzaugnar till mig, men jag var tvungen att tacka nej, eftersom jag inte kan ha ved, eld eller gas i min lägenhet, säger Aydan Fabian.
En amerikansk onlinetjänst för pizzerior publicerade nyligen en jobbannons där de sökte en pizzainfluencer. Enligt annonsen skulle lönen uppgå till 110 000 dollar per år, plus en veckovis pizza-förmån.