Under de senaste två åren har det franskägda Pixmania öppnat 20 butiker runt om i större europeiska städer, som Barcelona och Paris. Framgången verkar ha varit stor för nu planerar företaget att de kommande fem åren öppna ytterligare 5 till 15 nya butiker varje år.
Pixmania, som idag säljer allt från kameror och diskmaskiner till smycken och Lego, har idag en hemsida med 30 miljoner unika besökare varje månad. Företagets vice VD, Jean-Emile Rosenblum, vill med de nya butikerna nå de 80 procent av konsumenterna som fortfarande hellre köper Pixmanias produkter i en fysisk butik.
Rosenblum nämner också att många kunderna söker information om produkter online men att de ändå föredrar att handlar i en butik. Fördelarna med en butik är att kunderna kan se och känna på produkter och att direkt kunna ta med sig varan.
Inom fem år så räknar företaget med att hälften av försäljningen sker i butikerna. Som exempel nämns det Pixmaniaägda företaget Webhallen där butiksförsäljningen redan idag är lika stor som försäljningen online.
Källa : internetretailer