ANNONS

Piratkopiorna frodas hos världens största E-handlare

Piratkopiorna frodas hos världens största E-handlare

Alibabas e-marknadsplats, Taobao är en av världens största av sitt slag med 7 miljoner registrerade säljare. Men på sajten kryllar det också av piratkopior. Alibaba har under de senaste åren jobbat allt hårdare för att få bukt med problemet men nu höjs röster för att de måste göra mer inför den kommande börsintroduktionen.

ANNONS

Alibaba bekräftade nyligen uppgifterna om en kommande börsnotering i USA. Något datum är inte spikat i dagsläget men noteringen väntas bli den största i USA sedan Facebook 2012. Men medan världens största e-handlare går i väntans tider har man en hel del problem att ta itu med.

På deras sajt Taobao, som har drygt 7 miljoner registrerade säljare och 800 miljoner listade produkter, går det nämligen att hitta en stor mängd olika piratkopior inom en rad kategorier enligt Wall Street Journal.

Bland annat lyfter man fram den Kalifornienbaserade cykeltillverkaren Dahon. På Taobao finns det cirka 58 000 cyklar av märket till salu. Men enligt Dahon själva är nästan hälften av dem kopior och antalet har ökat nästan 20-falt de senaste två åren enligt företagets vd, David Hon. Något som kostar företaget ett par miljoner dollar i omsättning varje år

– Vi framför våra klagomål till Taobao och den som tillverkar kopiorna försvinner sedan ett tag. Men några månader senare dyker de upp igen och öppnar upp en ny butik, säger David Hon.

20-80 procent är kopior

Men Dahon är inte ensamma och Taobao ska nästan svämma över med förfalskningar enligt Wall Street Journal. Alibaba säger att de spenderar runt 16 miljoner dollar årligen för att försöka få bukt med problemet.

Under 2013 ska man ha plockat bort mer än 100 miljoner produkter från sajten och Alibaba jobbar tillsammans med kinesiska myndigheter och västerländska varumärken för att komma åt piratkopiorna, och de som tillverkar dem.

Andelen varor som är falska på Taobao är svårt att avgöra men Haydn Simpson, produktdirektör på NetNames som hjälper företag att leta upp piratkopior, uppskattar att 20-80 procent av produkterna som finns på sajten, och som bär deras klienters namn, är förfalskningar.

2012 plockades Taobao bort från den amerikanska regeringens lista, "notorious markets". En lista över sajter som underlättar försäljningen av förfalskade varor och objekt där rättigheterna tillhör amerikanska varumärken. Men det verkar som om Alibaba har en del jobb kvar att göra.

Källa: WSJ

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se