ANNONS

Pippi och Emil får egen e-handel: ”Naturligt steg”

Astrid Lindgren-koncernen storsatsar på e-handel
Astrid Lindgrens Värld/Pressbild

”Viktigt strategiskt steg”.

ANNONS

Astrid Lindgrens Värld, nöjesparken i Vimmerby, är som bekant big business och omsätter ett par hundra miljoner varje år. Men nu breddar Astrid Lindgren-koncernen sitt koncept och kliver in i den digitala eran på allvar.

Man har nämligen nyligen släppt en e-handel. Den ska, enligt ett pressmeddelande, erbjuda ”marknadens mest omfattande sortiment av licensierade produkter från Astrid Lindgrens sagovärld”. Webbplatsen heter astridlindgren.com.

Detta har också medfört att Linnea Westerlund har klivit in i rollen som ny vd för dotterbolaget Astrid Lindgren Butiken AB.

Det känns som ett naturligt steg att e-handeln nu får stå på egna ben och det känns ärofyllt att få leda bolaget framåt i en expansiv och spännande fas. Vi har fina resultat sedan lanseringen i oktober 2023 och ser stor potential framåt, kommenterar Linnea Westerlund, ny vd för Astrid Lindgren Butiken AB.

Rent konceptuellt rör det sig om ett digitalt universum, där fakta och produkter ska samsas om utrymmet. E-handelssatsningen görs dock inte bara i Sverige, utan även i Tyskland, där Astrid Lindgrens karaktärer, i synnerhet Pippi och Emil, är omåttligt populära.

E-handel har funnits inom Astrid Lindgren-koncernen i över 20 år, då den initialt växte fram ur efterfrågan hos besökare i temaparken Astrid Lindgrens Värld, kommenterar Nils Nyman, ordförande för Astrid Lindgrens Vimmerby AB.

David Gustavsson
david@ehandel.se