Det finns de som tror att Pinterest kan bli det mest betydande sociala nätverket för att driva trafik till e-handlare. Nya studier visar också att den digitala anslagstavlan petat ner Facebook från förstaplatsen, i alla fall när det gäller att dela med sig av något inom kategorin e-handel.
Och Pinterest har under de senaste åren även gjort ett antal försök för att närma sig e-handeln. Bland annat lanserade man i våras ett mätverktyg som ska hjälpa företag att se hur mycket trafik som kommer via det sociala nätverket. Man har även tagit fram ett prisbevakningssystem som gör det möjligt för användaran att fynda saker som de ”pinnat”.
Nu har man nyligen fått in ännu en jätteinvestering på 225 miljoner dollar, något som gör att man nu fått in totalt 565 miljoner dollar i extra kapital. Bland investerarna den här gången finns bland annat Andreessen Horowitz, FirstMark Capital, Bessemer Venture Partners och Valiant Capital Management.
– Vi hoppas på att vara en tjänst som alla använder för att inspirera sin framtid, oavsett om det är en middag imorgon kväll, en semester nästa sommar, eller ett drömhus någon gång i framtiden. Den här investeringen ger oss möjligheten att fortsätta mot det målet ännu mer aggressivt, säger Ben Silbermann, VD och en av Pinterests grundare.
Dags att börja tjäna pengar
Dock finns inte Rakuten med på ett hörn den här gången. Den japanska e-handelsjätten investerade i maj 2012, 100 miljoner dollar i Pinterest och Rakutens grundare och vd, Hiroshi Mikitani, har sagt att han tror att sociala nätverk kommer att spela en viktig roll i framtidens e-handel.
De nya pengarna kommer att användas för att investera i kompetens och teknik, men man ska också satsa internationellt. Bland annat har man anställt landschefer i Italien, Frankrike och England. Tre länder där man nyligen lanserat tjänsten och innan året är slut planerar man att lansera i ytterligare tio nya länder.
Man ska också fortsätta sina satsningar på mobila enheter som växt sig stark på sistone. Sedan början av året har antalet mobila användare växt med 50 procent och utgör idag tre fjärdedelar av all trafik.
Den senaste investeringen gör att Pinterest nu värderas till 3,8 miljarder dollar. Den stora frågan är hur man ska börja tjäna pengar. De nya funktioner som lanserats kan bidra en del men enligt flera tyckare är det inte tillräckligt och de tror att en annan modell kan vara räddningen.
Pinterest levererar nämligen en hel del trafik och köp till e-handlare, åtminstone i USA. Om man skulle ta betalt för varje köp som sker via Pinterest skulle man kunna börja tjäna en hel del pengar.
Källa: TechCrunch