Hösten 2012 öppnade Pinterest upp för kommersiell verksamhet. Det sociala nätverket där miljontals användare dagligen delar med sig av bilder gjorde det då möjligt för företag och varumärken att registrera konton.
Mars 2013 lanserade man också ett antal verktyg för som ska hjälpa företag att se hur mycket trafik som kommer via det sociala nätverket, ett av dem var en analytics-liknande tjänst. Pinterest Web Analytics som tjänsten kallas ska ge sajtägare en inblick i hur människor interagerar med ”pins” som ursprungligen kommer från just deras webbsajt.
Pinterest fortsätter nu sin företagssatsning och har nyligen introducerat ett nytt, smartare analysverktyg som ska hjälpa företagen i sina marknadsförings- och produktstrategier, Pinterest Analyser.
Ser vad användarna gillar
Analysverktyget ska bland annat göra det möjligt för företag att se vad användare gillar mest på deras Pinterest-profil, vad som är mest populärt att spara från deras webbplats samt vilken målgrupp företaget har på Pinterest baserat på kön, plats och andra intressen.
Man ska även få information om vilka enheter användare använder när de lägger till deras saker som pin, och hur de får hänvisningstrafik från Pinterest genom att lägga till Pin It-knappen. Analysverktyget är helt kostnadsfritt för företagskonton på Pinterest och finns tillgängligt på svenska.
Källa: Press