Pineberry satsar för tillfället stort på att hjälpa sina kunder att annonsera via Facebook. Det kan, om det görs på rätt sätt, bli en lönsam affär för många e-handlare.
- Från vårt perspektiv är det mycket hett just nu. Det är en ny kanal för många och våra kunder tycker att det är kul och spännande. Där finns mycket att göra för e-handlare och mycket pengar att tjäna utöver SEO och SEM, säger Michael Wahlgren, VD.
Enligt Michael Wahlgren har annonsering via Facebook i vissa fall visat sig vara mer effektivt än annonsering via Google, vilket skulle kunna bero på att man via Facebook kan ta reda på mycket om kunderna och att det dessutom inte är lika dyrt.
Michael Wahlgren understryker att det är annonsering via Facebook som Pineberry hjälper till med, och att det skiljer sig från den kostnadsfria marknadsföring många företag sysslar med genom att själva lägga ut information och uppdateringar.
- Det är förstås inget fel på att även marknadsföra sig själv organiskt. Det bästa är en kombination av det och annonsering, säger han och fortsätter:
- Det viktiga är att man lyckas göra sin annonsering lönsam oavsett om man använder Facebook eller Google. Det ska ge resultat. Det som är det fina med det vi gör är att vi vet om det blir lönsamt.
Arbete utan slut
Ska ens reklam på det sociala nätverket ge önskat resultat tycker Michael Wahlgren att det är viktigt att man kontinuerligt arbetar med sin marknadsföring genom att byta annonser och att hitta målgrupper. Det är ett långsiktigt arbete utan ett riktigt slut, och därför är det enligt Pineberrys VD inte fel att få hjälp.
- Vi har hundratals kunder och vet vad som fungerar, vilket är en stor fördel. Man kan testa att göra det här själv, men vissa blir frustrerade över att de aldrig blir klara och gör kanske det enkelt för sig med generella annonser. Men man måste hela tiden förbättra och förfina.
Ehandel.se har tidigare skrivit om att Pineberry rekommenderar att annonsera i Bing, trots att sökmotorn bara har en marknadsandel på några enstaka procent i Sverige. Michael Wahlgren anser dock att e-handlare som agerar på den svenska marknaden gör klokt i att avvakta med Bing till dess att man nått god lönsamhet genom Google och AdWords.
- Det är en liten insats eftersom det fungerar ungefär likadant. Så det skadar inte. Men jag hade inte börjat där. Det är viktigt att göra saker i rätt ordning.
"E-handlare i framkant"
Av Pineberrys 200-300 kunder uppskattar Michael Wahlgren att mellan 25 och 30 procent har någon form av e-handel. Hans uppfattning är att e-handlare generellt sett ligger i framkant och ser mycket fram emot årets Emeet, där Pineberry är med som partner för fjärde året.
- Där får vi träffa vår kanske största och viktigaste kundtyp. Vi är inte med på mässor och konferenser i övrigt, men gör ett undantag för Emeet. Tidigare år har våra sessioner varit mycket populära så det ska bli spännande. I år kommer ämnet att vara hur man på bästa sätt utnyttjar de synergier som finns mellan SEO, SEM och Facebook. Jag gillar att upplägget är så informellt och tycker att det är ett bra tillfälle att få nya influenser, säger Michael Wahlgren.