Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen. |
När e-handlarna står för 30 procent av kunderna till ens företag vill man förstås inte missa att få chansen att träffa dem och utbyta erfarenheter när världens bästa e-handelskonferens går av stapeln. När Emeet kommer till Stockholm den 20 oktober i år är marknadsföringsbyrån Pineberry med som partner för femte gången.
- För oss har Emeet blivit en given sak på hösten. Det är på många sätt vårt typ av event. Hela vår framgång bygger på att dela kunskap. Så det är ett väldigt passande event för oss och det brukar inte direkt vara svårt att övertala vår personal att gå dit, säger grundaren Michael Wahlgren.
Dags ta till sig nytt AdWords-format
De Emeet-sessioner som Pineberry har hållit i tidigare år har ofta varit väldigt besökta, vilket har inneburit att Pineberry har fått en del frågor som företaget sedan har kunnat ta med sig därifrån och jobba vidare med.
- Det är lite som att göra en marknadsundersökning live. Sen kan vi också gå på andra sessioner och få förståelse för andra delar av e-handeln som vi inte jobbar med, men som ändå kan påverka oss indirekt.
Temat för årets Pineberry-session är att hjälpa e-handlarna att förbereda sig inför 2017. Inom de segment Pineberry jobbar med - SEO, SEM och Facebook - har det hänt en hel del under året. Till exempel tycker Michael Wahlgren att många har börjat använda Facebook för att driva försäljning snarare än att “bara” syssla med branding.
Google har gjort det möjligt att buda per enhet, vilket innebär att det nu går att satsa hela sin Adwords-budget på att synas uteslutande i till exempel mobilen om det är vad man efterfrågar.
- Det är en stor och efterlängtad förändring. Det här gick inte att göra tidigare men nu är det mycket mer flexibelt vilket innebär att det finns mer pengar att tjäna.
Sökjätten har dessutom ändrat sitt annonsformat, vilket ska vara den största förändringen som har gjorts på området på 15 år. Något som förstås innebär möjligheter men dessvärre också en del arbete. När Michael Wahlgren nyligen föreläste på ett annat event var det ingen i publiken som hade ändrat sina annonser än.
- Det kommer vi att ta upp, att man måste börja anpassa sig där. Annars kommer det att bli problem längre fram. Men det finns ju en positiv sida också och det är att om du knäcker det här har du alla möjligheter att bli bättre än dina konkurrenter.
Fungerar att sprida kunskap
Att det finns ett stort sug efter att synas på Facebook och Google råder det ingen tvekan om. Under året som gått har Pineberry vuxit kraftigt och utökat personalstyrkan från 30 till drygt 40 personer.
Michael Wahlgren har efter nio år nyligen slutat som bolagets VD och ägnar sig nu på heltid till att sprida och dela kunskap inom marknadsföring på nätet.
- Den delen av verksamheten har vuxit så mycket att det inte gick att förena den biten med VD-rollen längre. Och vi gör ju det här för att vi tror på det och för att det har visat sig fungera, vilket är jätteroligt, säger han.