I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners. |
Nyligen kom beskedet att EU krävde Google på 24 miljarder kronor för konkurrensbrott efter att sökjätten hade gett sin egen prisjämförelsetjänst Google Shopping ett fördelaktigt läge gentemot konkurrenterna. Det är ännu inte helt klart hur Google planerar att hantera EU:s synpunkter, men det är mycket möjligt att förändringar är att vänta för de många e-handlare som använder sig av Google Shopping.
"Om det blir bättre återstår att se"
Det menar i alla fall marknadsföringsbyrån Pineberry, som även i år medverkar som partner till Emeet Stockholm. När eventet äger rum den 19 oktober kommer Pineberry bland annat att dela med sig av tips på hur man som e-handlare kan optimera sina insatser hos Google.
- Google har själva gått ut med att de tänker göra om Google Shopping efter domslutet. Just därför kan vi nog vara ganska säkra på att Google Shopping kommer att förändras efter rekordboten, på ett eller annat sätt. Om det blir en förändring till det bättre eller sämre för svenska e-handlare återstår att se, säger Pineberrys grundare Michael Wahlgren.
Vilken är den största utmaningen för e-handlarna när det kommer till digital marknadsföring?
- Vi upplever att det är en stor utmaning för e-handlare att skapa en sajt som fungerar bra för Google. Det blir extra komplext för dem då e-handelssajter ofta är väldigt stora. Att få till sajtens kategoristruktur, menyer, filtreringar och innehåll mm är något som vi ofta hjälper våra kunder med. En välstrukturerad och genomtänkt e-handelssajt är viktigt för SEO men spelar även roll för AdWords.
Nytt annonsformat togs väl emot
När vi tog kontakt med Pineberry inför förra årets Emeet hade företaget siktet inställt på att under 2017 hjälpa e-handlarna att göra sig redo för AdWords nya annonsformat.
Hur har det gått med det arbetet?
- Det har gått ganska bra faktiskt. Google har varit duktiga på att få annonsörer att byta till de nya annonserna, det vill säga Expanded Text Ads. Detta genom att bland annat ta bort möjligheterna för annonsörer att skapa den gamla typen av annonser och ändra i dem, säger Michael Wahlgren, och fortsätter:
- Vår uppfattning är att svenska e-handlare har varit bra på att gå över till de nya annonserna. För våra kunder som är e-handlare ser vi att klickfrekvensen generellt är något högre på de nya annonserna. Något som är helt rimligt då annonserna är 47 procent större än de gamla och ger mer utrymme för innehåll. Den ökade klickfrekvensen har skett på bekostnad av de annonsörer som fortfarande använder den gamla typen av annonser samt på andelen klick som går till det organiska sökresultatet.
"Ett ypperligt event att vara partner till"
För Pineberry, vars kunder till 30 procent består av just e-handlare, har Emeet blivit något av en självklar aktivitet varje höst. Det här är det sjätte året som företaget är med som partner.
- Emeet är ett ypperligt event att vara partner till eftersom hela vår framgång bygger på att dela kunskap.
Vad ska er session handla om i år?
- En SEO-vänlig plattform är A och O för att som e-handlare lyckas på Google, och det är något som många vänder sig till oss för att få hjälp med. I år kommer mina sökmotorkonsultskollegor Simon Davidsson och Adam Olterman under sessionen att prata om 10 viktiga SEO-krav att ställa när du byter e-handelsplattform och svara på frågor som rör detta intressanta ämne, avslutar Michael Wahlgren.