ANNONS

Pierce vänder till förlust - men ser ljuset i tunneln: "Nästan tillbaka"

Henrik Zadig, vd

“Bolaget är skuldfritt”.

ANNONS

Under det andra kvartalet så rapporterade motorcyklist-handlaren Pierce “en stabil omsättning trots svag marknad”. Och man kunde visa upp ett positivt rörelseresultat (EBITDA), om än litet. Nu har dock även detta vänt till minus.

Till skillnad från andra kvartalet så ökar dock omsättningen i det tredje. De färska siffrorna för Q3 visar på att omsättningen steg med 3 procent, men i lokala valutor var tillväxten 0 procent. Försäljningen landade på totalt 373 miljoner kronor och EBITDA uppgick samtidigt till -2 miljoner kronor (14).

I stort verkar Pierce alltså trampa vatten.

Bruttomarginalen fortsatte att pressas av höga kostnader för frakt och komponenter, en stark USD och vårt fokus på att stimulera försäljningen i en svag marknad genom olika kampanjaktiviteter. Justerad EBIT uppgick till -9 miljoner kronor i kvartalet mot 3 miljoner ifjol. Nedgången var helt driven av den negativa utvecklingen av bruttomarginalen, säger företagets vd Henrik Zadig i en kommentar till rapporten.

Bolaget har dock samtidigt goda nyheter att meddela.

Företrädesemissionen, som slutfördes i början av juli, innebar en tydlig förstärkning av balansräkningen. Bolaget är nu skuldfritt och har en nettokassa om 115 miljoner kronor. Under kvartalet prioriterade vi liksom tidigare försäljningen, för att minska lagret och att säkerställa en god kassanivå, givet den stora osäkerheten på marknaden. I volym har lagret minskat med ungefär 20 procent sedan årsskiftet.

Lagervärdet ska sedan årsskiftet minskat med 6 procent, från 534 till 504 miljoner kronor. Lagret sägs också vara "bättre balanserat" än tidigare och så har man fyllt på med nya produkter för att ha ett starkt erbjudande inför kampanjsäsongen.

"Kampanjsäsongen en viktig värdemätare"

Bolaget ser även mycket positivt på att containerpriserna sjunker. Där ökningen av fraktpriserna, tidigare, sägs belasta resultatet med 75 miljoner kronor bara under 2022.

Priserna för frakt är nu nästan tillbaka på nivåerna innan krisen, men vi bedömer att det dröjer ytterligare några kvartal innan den positiva effekten börjar synas i resultaträkningen, eftersom vi fortfarande säljer produkter som skeppades när priserna var höga, säger Henrik Zadig.

Även om ljuset i tunneln lyser så konstaterar Pierce att det fortsatt finns många osäkerheter.

Det råder dock fortsatt en mycket stor osäkerhet kring marknadsutvecklingen i närtid, i synnerhet hur efterfrågan påverkas av inflationen i kombination med en eventuell recession. Kampanjsäsongen som börjar i november blir därför en viktig värdemätare. Även utvecklingen på kostnadssidan, där bland annat USD-utvecklingen påverkar, är osäker och kan ha stor betydelse för resultatet framöver.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se