Stylisten och entreprenören Petra TungĂ„rden drog igĂ„ng sitt modevarumĂ€rke Adoore under 2018. Idag Ă€r varumĂ€rket hyllat av mĂ„nga svenska influencers som Bianca Ingrosso, Ida Warg, Kenza, Nicole Falciani, ChloeÌ Schuterman och Molly Rustas.
De figurnÀra klÀnningarna, som blivit Adoores signum, ligger i prisintervallet 1300 kronor till 1500 kronor och tar slut sÄ fort de kommer in i lager. Och nÀr vi nu kikar pÄ bolagets Ärsredovisning för 2020, se vi att hypen i sociala medier har lönat sig.
Under förra Ă„ret ökade omsĂ€ttningen med över 240 procent och landade pĂ„ 14 miljoner kronor. Detta trots att Ă„rsrapporten för i fjol endast bestĂ„r av nio mĂ„nader, frĂ„n första januari till sista september. Företaget skriver i rapporten att anledningen till att raÌkenskapsaÌret har blivit foÌrkortat Ă€r för att foÌlja moderbolaget Petra TungĂ„rden AB:s raÌkenskapsaÌr.
Under perioden tog Àven rörelseresultat (EBIT) ordentligt med sats och ökade med mer Àn 630 procent till drygt 5 miljoner kronor.
FoÌretaget har haft ett par framgĂ„ngsrika aÌr daÌr en vaÌxande kundstock i stor utstraÌckning paÌverkar försĂ€ljningen. FoÌrsaÌljningen sker nu aÌven i stoÌrre utstraÌckning till foÌretag och inte enbart privatpersoner, skriver man i Ă„rsredovisningen.
FrĂ„n och med 2020 Ă€r Adoore, Endoore AB, ett helaÌgt dotterbolag till Petra TungĂ„rden AB. VarumĂ€rket bedriver e-handel som levererar till alla vĂ€rldens hörn, samt finns hos Ă„terförsĂ€ljare i Sverige, Norge och Danmark.