ANNONS

Petbuddy tar in 26 miljoner: "Miljardkoncern om ett år"

Alex Retzlik, Alexander Baumann och Erik Gustafsson, grundare av Petbuddy Group

Och gör finskt förvärv.

ANNONS

Svenska Petbuddy Group, som bland annat säljer foder, snacks och kosttillskott för hundar, växer verksamheten med ett nytt förvärv. Man plockar på sig varumärket Nutrolin, genom att köpa ägarbolaget Olini Oy. Ett bolag som under 2021 kommer att omsätta runt 30 miljoner kronor och göra det lönsamt.

Vi blev kontaktade av Petbuddy Group i våras som berättade om deras strategi att bygga “the leading group of sustainable pet care brands with a focus on food and nutrition”. Vi gillade tanken om att vara med på en större resa och ser stora fördelar med att kunna dra nytta av den kompetens och styrka som finns i koncernen samtidigt som vi nu också kommer dela med oss av den kompetens och erfarenhet vi besitter, säger Anna-Liisa Lundell, som blir kvar som vd på Olini Oy, i en kommentar.

Samtidigt meddelar Petbuddy Group att de stängt sin största kapitalrunda hittills. Man får 26 miljoner kronor i tillskott. Dels från befintliga ägare som Patrik Block och Dariush Housseinian, men också nya i form av Prioritet Finans och Knutsson-familjen.

Vi har väldigt starka ägare bakom oss på vår framtida resa. Detta är vår största kapitalrunda hittills och det är tydligt att det finns många som tror på styrkan och fördelarna som det innebär att samla entreprenörer inom husdjurskategorin för att skala verksamheterna, säger Alexander Baumann, vd på Petbuddy Group.

"Störst i Europa"

Petbuddy Group grundades 2019. Då omsatte man 1,1 miljoner och gick back nästan 7 miljoner. Under 2020 hade omsättningen växt till 4,8 miljoner, men förlusterna ökat till 11 miljoner. Bolaget har dock tagit in externa medel vid ett flertal tillfällen och målen är högt ställda.

Vi bygger en vertikalt integrerad grupp från fabrik till konsument med stark central kompetens inom e-handel och logistik. Organisationen vi byggt upp besitter stor kompetens att hjälpa bolagen vi förvärvar att skala sin verksamhet och att få ner interna kostnader för bland annat marknadsföring, logistik och administration. Inom ett år kommer vi ha byggt en miljardkoncern och inom fem år är ambitionen att vara störst i Europa, säger Alexander Baumann.

Nils Lund
nils@ehandel.se