ANNONS

Personlig assistans - Nästa steg inom E-handel?

Personlig assistans - Nästa steg inom E-handel?

SMS-tjänsten Magic ser ut att ha varit startskottet för en mer serviceinriktad e-handel.

ANNONS

Ni minns kanske Magic som det skrevs om en hel del för nĂ¥gra veckor sedan. En SMS-tjänst som lovade att fixa det mest Ă¥t dig om du bara gav dem en order via ett SMS-meddelande.

Magic led dock av att vara ett snabbt ihopsatt projekt vid sidan av grundarens vanliga sysselsättning. Den enorma efterfrĂ¥gan stannade även upp hela maskineriet och drog ner servicegraden rejält.

Nu har en ny tjänst lanserats i samma anda men som sägs vara mer genomtänkt. Den heter Operator och ska forma framtidens handel.

I en intervju säger grundaren Robin Chan att han vill ta hand om all den handel som ännu inte tagit steget ut pĂ¥ nätet. Bakom Operator finner vi utöver Robin Chan även Ubers medgrundare Garret Camp.

Operator skall se e-handel i tvĂ¥ delar. Den ena är den klassiska e-handeln som liknas vid varuautomater. Det finns ett stort utbud och du beställer det du vill ha med nĂ¥got klick pĂ¥ skärmen. Amazon liknas alltsĂ¥ vid en gigantisk varuautomat.

Den personliga servicen saknas

Den andra delen är de som vill ha personlig service och fĂ¥ allting serverat. E-handeln har redan ett stort utbud men den personliga servicen sägs saknas, nĂ¥got som Magic, Operator och även svenska Djenee satsar pĂ¥. Personliga conciergtjänster som ligger ovanpĂ¥ den befintliga e-handeln.

Att tjänsterna inte är kopplade till en specifik butik gör det potentiellt mycket bättre än den personliga service man fĂ¥r i en fysiska handel. Eftersom utbudet är mycket större.

Skillanden mellan Magic och Operator skall vara att den senare har en mer lĂ¥ngsiktig plan. Operator ska ha en färdig mobilapp där betalning är integrerad. När du ber om nĂ¥got och fĂ¥r ett förslag är det alltsĂ¥ enkelt att bara trycka "I'll take it".

Riktiga människor som ger förslag

Precis som hos Magic är det riktiga människor i bakgrunden som svarar och ger förslag pĂ¥ lösningar till användarnas problem. Dessa operatörer kan vara anställda hos Operator men de kan ocksĂ¥ vara anställda hos ett företag som är partner till tjänsten.

Butiker ska nämligen kunna ansöka om att fĂ¥ vara en del av Operator. Stora företag med mĂ¥nga produkter kan därmed sätta in en egen operatör som har hand om deras utbud.

Användarnas förfrĂ¥gningar slussas nämligen ut till en passande operatör inom rätt omrĂ¥de för det som behövs.


Bilder pĂ¥Â appen som nu är i testversion

Operatörerna syns med bild i appen och man ska även kunna följa dessa och se deras förslag pĂ¥ produkter. Det är en uppenbar utveckling ifrĂ¥n Magics snabbt ihopsatta, men ocksĂ¥ enklare tjänst.

Om Operator kommer bli en succĂ© Ă¥terstĂ¥r att se. Det är dock en tydlig trend att allt fler vill införa en mer personlig touch ovanpĂ¥ den befintliga e-handeln.

- Det finns mĂ¥nga, mĂ¥nga saker i ditt liv där en människa kan ge dig bättre service än ett gäng recensioner pĂ¥ en e-handelsplats, säger grundaren Robin Chan till TechCrunch.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se