ANNONS

Personifierat blev Smartphotos nätsuccé

Personifierat blev Smartphotos nätsuccé
Sofie Cismas och Maria Sillén Sittner på Smartphoto visar upp Norden-kontoret i Malmö

Möt företaget som överlevde digitaliseringen.

ANNONS

Historien om Smartphoto är också en historia om fotografins framväxt och digitalisering. I början av 70-talet startades ett svenskt fotoföretag, Extrafilm. Affärsidén var att framkalla analoga filmrullar per postorder, och långt före e-handelns intåg skickades således rullar kors och tvärs över riket. Många fotointresserade uppskattade företagets konstanta erbjudande - att den som valde att framkalla sina bilder hos dem fick en extrafilm med vändande post.

I och med digitaliseringens intåg började Extrafilm dock att samarbeta med ett belgiskt bolag, Smartphoto Group, av vilka de sedermera också köptes upp. Sedan 1996 har Smartphoto en svensk hemsida och från och med 2011 marknadsförs varumärket bara som Smartphoto. Det gamla Extrafilm tillhör därmed förgångna tider.

LÄS ÄVEN: 20 år sedan ExtraFilm tog Smartphoto ut på nätet

20 år efter att företaget tog steget ut på nätet, alltså år 2016, gjorde Smartphoto en rejäl förändring i både produktionen och i den digitala tekniken. Med helt nya maskiner och en responsiv sajt med mobilt fokus, var man till slut redo att ta ytterligare andelar av den digitaliserade fotomarknaden.

LÄS ÄVEN: Smartphoto: "En av de största satsningarna vi har genomfört"


Idag har Smartphoto kommit en lång väg in i den digitaliserade tidsåldern, även om de inte tror att den resan är slut ännu. Bland annat har de numera en liten fotohörna där de bland annat producerar bilder som används i sociala medier.

Mobil efterfrågan gav ny sajt

Men hur gick det sedan? Var kunderna redo att fullt ut anamma det mobila tänkandet och de nya möjligheter som digitala foton innebär?

- Ja, vi såg att det fanns en stor efterfrågan på de mobila möjligheterna, det var också därför vi gjorde om sajten, berättar Maria Sillén Sittner, som är marknadsansvarig på Smartphotos regionala kontor i Malmö. 

Och även vad gäller maskinerna så visade sig en förändring vara nödvändig.

- Det vi gjorde var att förbättra vår kapacitetsmöjlighet. Vi kunde trycka fler böcker på kortare tid, säger Maria Sillén Sittner.

- Tidigare var det en hel del manuellt arbete med att göra fotoböckerna. Printversionen var fortfarande datoriserad, men det var en hel del med limningen som man fick göra för hand. Nu går det mycket snabbare och risken för att det blir något fel på grund av "den mänskliga faktorn" är mycket mindre, berättar hennes kollega Sofie Cismas, chef för PR och sociala medier inom Smartphotos verksamhet i Norden och Storbritannien.

I och med smartphonens intåg i vardagslivet förändrades också fototrenderna och idag ligger mycket av Smartphotos fokus på både mobila bilder och möjlighet att handla i e-handeln från mobilen. Bilden visar en av väggarna på företagets kontor i Malmö, ifrån vilket verksamheterna i Norden och Storbritannien styrs.

Mobile first "helt nödvändigt"

De nya maskinerna visade sig vara en klok prioritering. Efterfrågan på just fotoböcker har nämligen ökat rejält de senaste åren och idag är det en av företagets viktigaste produkter. Även omställningen till den responsiva sajten har gynnat Smartphoto. Mobiltrafiken hade börjat öka redan innan omställningen och den trenden har inte avtagit.

- Det var helt nödvändigt att ställa om mot det mobila. Och det är högst nödvändigt för alla som har en webbsida, säger Maria Sillén Sittner.

Idag har Smartphoto cirka 50 procent av sin trafik från mobila enheter och lika mycket från desktop.

- Nu tänker vi till och med "mobile first". Funkar sidan för mobilen så kommer den att funka för alla andra plattformar också, konstaterar Sofie Cismas.

Men mobilen har också spelat en stor roll för hur kunderna använder Smartphotos tjänster.

- Idag har ju alla en kamera i fickan och folk tar mycket fler bilder. Förr i tiden lämnade folk in en filmrulle i en fotobutik och då fanns det bilder från julen, påsken, midsommaren och sedan från nästa jul. Man spred ut det över året på en och samma rulle så att säga. Så är det ju inte idag, säger Maria.

I och med att många inte bara har många fler bilder, utan också har dem utspridda på olika enheter, så har Smartphoto skapat möjligheten att lägga upp sina bästa bilder i deras system efter hand.

- Det blir lätt svårhanterligt med många bilder på olika enheter, så hos oss kan man ha ett familjekonto där alla i familjen kan ladda upp sina bästa alster. Man kan exempelvis skapa en mapp som man kallar för "Sommaren 2018", där man samlar de bästa semesterbilderna och sen när julen kommer och man vill hitta sina favoriter från året som gått så har man dem redan på ett ställe och det blir helt plötsligt jätteenkelt att skapa den obligatoriska julklappen till fotoalmanackan, berättar Sofie.

Fler och fler börjar använda bilder de tagit i vardagliga situationer som dekoration och inredning i hemmet. Många små bilder i olika formationer på väggen är en växande favorit.

Över 400 olika produktkombinationer

Julen är också mycket riktigt Smartphotos högsäsong. Då vill många beställa fotoböcker till släkt och vänner. Men även andra produkter ökar. Smartphoto har runt 400 olika produkter i sitt sortiment och en sak som de har jobbat hårt med är just att hitta olika sätt att hjälpa kunderna att integrera sina bilder och motiv i vardagen. Maria Sillén Sittner visar ett mobilskal med mönstret av en barnteckning på.

- Mobilskal är ju en sån sak som ändå måste bytas ut med jämna mellanrum och då kan man exempelvis fotografera av barnens teckningar och ha dem som motiv. Barnen blir väldigt stolta när de ser att deras konstverk kommer till användning för mamma eller pappa, fortsätter hon.

I Smartphotos e-handel kan man idag välja att få sina bilder på allt från koppar till nyckelringar. Dessutom finns det en rad olika varianter av fotoböcker och möjlighet att kombinera bild och text i närmast oändliga variationer.

Men även om fotoböcker tycks vara den stora trenden just nu, så tror Smartphoto att själva produkten kommer att fortsätta att vara populär, men i framtiden kommer processen, för kundens del, att effektiviseras ytterligare, tror Maria.

- Vi ser att det här med "Social Books" är något som växer. Det kan vara att man varje månad får ett förslag på bilder från sina sociala medier som man kan välja att beställa i tryckt format. Många kommer nog fortfarande att vilja ha en fysisk bok att bläddra i, men processen kring det tror vi kommer att förenklas. För fotoproducenterna gäller det att erbjuda tjänster som kräver så lite ansträngning av kunden som möjligt framöver, säger hon och hintar om att detta också är ett område som Smartphoto själva tittar på att utveckla tjänster inom.


Den som vill kan till och med få sin bild på en resväska, en kortlek, eller som etikett på en vinflaska. Den stora trenden som Smartphoto ser just nu är just personifierade produkter. Utifrån det försöker företaget att skapa möjligheter för kunderna att på ett kreativt sätt använda sina bilder, vilket visat sig uppskattas av många.

Influencer pysslar till vardag och fest

Smartphoto arbetar också mycket med influencers. En av dessa är "Kreativa Karin", som både har synts i TV och har en trogen följarskara i sociala medier. Pyssel är hennes grej och i flera år har hon haft ett samarbete med Smartphoto. Det innebär att hon antingen har en egen idé eller får en förfrågan från företaget om något speciellt tema att pyssla kring. Sen får hon det material hon behöver av företaget och illustrerar olika kreationer som man kan göra med företagets produkter.

- Vi jobbar ju med marknadsföring men vi är inga kreativa pysselpersoner, så då tar vi in den hjälpen utifrån, menar Sofie. 

Har ni arbetat något med exempelvis influencers som når en yngre målgrupp?

- Nja, vår målgrupp är faktiskt framför allt mammor. Helst nyblivna mammor. Med första barnet brukar folk ha tid att ta en hel del bilder och då kommer de till oss för att göra något mer av sina alster. 

Så kommer det sig alltså att mammor över hela Sverige är kunder till Smartphoto. I Norden är det Sverige som är huvudmarknaden och därefter Finland.

- Den finska marknaden är ganska utmanande att jobba med ibland, då ingen av oss på marknadsavdelningen talar finska. Men vi har personal kundservicen som har finska som modersmål här på Malmö-kontoret också, så vi samarbetar mycket med dem. Det kan förstås vara lite omständligt ibland. Ska vi exempelvis ha en annons i Finland så skapar jag en svensk version först, sedan skickas den på översättning, vilken sedan korrekturläses av en kollega på kundservice. Språket försvårar också samarbetet med finska influencers, eftersom vi själva omöjligt kan bedöma kvaliteten på deras texter, förklarar Maria.

Smartphoto har bland annat utvecklat ett koncept där man kan få samtliga partyattiraljer med samma bildtema

Men ändå är Finland er näst största marknad i Norden?

- Ja, vi jobbar ju mycket med lokala leverantörer och jag har hjälpt till med att fixa finska sociala medier och en blogg. Det är viktigt att få in rätt känsla, tonaliteten, och att lyckas fånga vad som händer i landet, så vi har bland annat försökt att upppmärksamma lokala event som 17 mai i Norge och när Finland firade 100 år som land och liknande händelser. Men vad gäller Finland så har jag en finsk tjej som hjälper mig med finska modeord, som ordet för "svajpa" och sådär. Det är helt nödvändigt för att det ska vara trovärdigt för de finska kunderna, berättar Sofie.

UK - en marknad som växer

En annan marknad, som också hanteras från kontoret i Malmö, är Storbritannien, som faktiskt är företagets minsta marknad.

- Den marknaden har en otrolig potential, men tidigare har vi inte satsat så mycket där specifikt. Men det har vi börjat göra nu och vi ser att det ger resultat. Jag tror att det till viss del är ett resultat av samma trend som vi ser i Norden. Det finns andra företag som erbjuder olika fototjänster på nätet, men vi är nog den största aktören som har ett så stort sortiment med så många valmöjligheter bland produkterna och det gör att vi fortsätter att växa och även kan inta nya marknader, avslutar Maria Sillén Sittner.

Michell Grönlund