Att göra nästa års D-Congress till det bästa hittills, att utveckla och anpassa certifieringen Trygg E-handel för framtiden, och att få en bild av vilka e-handelsrelaterade frågor som behöver drivas politiskt. Det är bara några av arbetsuppgifterna som väntar Per Ljungberg de kommande månaderna.
Han är sedan en dryg vecka tillbaka på plats på sitt nya jobb som vd för Svensk Digital Handel.
- Det känns fantastiskt bra! E-handel är så otroligt hett så det är kul att vara med här just nu. Det känns som att vi befinner oss i ett bra läge inom många områden, och att vi även har ett bra läge i bolaget och föreningen, säger han till Ehandel.se.
LÄS ÄVEN: Per Ljungberg tar över på Svensk Digital Handel
"Finns otroligt mycket att göra"
När de första dagarna på det nya jobbet är avklarade, med allt vad de innebär, planerar Per Ljungberg att på allvar skrida till verket med sitt nya uppdrag. Hösten är kanske e-handelns viktigaste period på året, och Svensk Digital Handels nya vd ser en "otrolig potential" i den tid som väntar.
- Vi har länge talat om att e-handeln snart slår igenom på bred front inom hela detaljhandeln, men nu händer det på riktigt. Det är väldigt spännande och det finns otroligt mycket att göra, konstaterar han.
För Per Ljungberg är det ingen tvekan om att de svenska handlarna måste ta för sig på den internationella marknaden för att kunna konkurrera i framtiden, och han menar att det är intressant att detaljhandlare som tidigare nästan enbart fokuserat på fysisk handel nu avancerar på nätet.
Nödvändigt att gå utanför Sverige
Han lyfter fram att detaljhandelsjättar som IKEA och H&M har varit med och skapat en tradition av att svenska bolag även satsar - och lyckas - globalt, och han ser det som Svensk Digital Handels roll att leverera insikter till handlare som vill inspireras av de internationella jättarna.
- Det som är häftigt nu är att det går att bygga en global verksamhet på kort tid, säger han och nämner e-handelsföretaget NA-KD som exempel.
- Sedan kan inte alla kopiera den modellen. Men det visar att det numera finns förutsättningar att snabbt expandera utanför Sveriges gränser, och det är dit fler måste gå.
Tror du att det kommer att finnas en framtid för fysiska butiker?
- Ja, det kommer det definitivt att göra. Men är man inte på e-handelståget så kommer man att halka efter. Det kommer att finnas olika vägar framåt, och jag tycker inte att man ska måla mörka bilder. Och att e-handeln ökar är förstås positivt, för vår del kommer vi ju allt närmare vår vision om att vartannat köp ska ske på nätet.
"Måste hända mer inom logistiken"
Under det senaste året har Svensk Handel och dotterbolaget Svensk Digital Handel lagt mycket energi på situationen med handeln från Kina, vilket så småningom bidrog till att till exempel Wish-försändelserna belades med moms. Samtidigt varnar allt fler för vad det skulle innebära om Amazon flyttade fram positionerna på den svenska marknaden.
LÄS ÄVEN: Svensk Handels VD om kampen mot den "kinesiska gräddfilen"
Och även om Per Ljungberg anser att det fortfarande behöver skapas bättre förutsättningar för jämlik konkurrens mellan aktörer från olika länder, så finns det även andra områden han - som tidigare kommunikationschef hos PostNord - ser utmaningar inom.
- Det måste hända betydligt mer inom logistiken. Det har skett mycket de senaste åren men det måste till mer. Det går inte att lägga mer volymer hos ombuden. I PostNords senaste kvartalsrapport hade paketvolymerna ökat med 31 procent - det är en exceptionell ökning.
Vill ha paketskåp med branschstandard
Per Ljungberg ser framför sig att paketskåp med digitala lås - i flerfamiljshus, i villaområden och i offentliga miljöer - skulle kunna vara en av lösningarna på framtidens e-handelslogistik.
- Men det kommer att krävas en gemensam standardlösning för hela branschen. Alla aktörer kan inte ha en egen box. Det får inte vara en logistikaktör som äger frågan, det blir helt ohållbart i längden.
De kommande månaderna ska Svensk Digital Handels nya ledare ge sig ut på de svenska vägarna för att hälsa på e-handlare och höra sig för om vilka frågor de anser att deras branschorganisation ska driva. Och som inbiten e-handelskund är det förstås ett uppdrag han ser fram emot.
Vad brukar du själv e-handla?
- Mat handlar jag veckovis, det är ju för övrigt maten som har drivit på utvecklingen av hemleveranser. Och kläder, och böcker. Jag handlar nog nästan allt på nätet egentligen.