I dag kom slutligen beskedet från Amazon att man påbörjat lanseringen av Amazon.se. Det har under året blivit en av e-handelsbranschens absolut sämst bevarade hemligheter. Men vad innebär det för de svenska e-handlarna när Jeff Bezos jätte klampar in i landet? Per Ljungberg, vd på branschorganisationen Svensk Digital Handel, ser både fördelar och nackdelar.
Vi är positiva till Amazons etablering och är övertygade om att den ökade konkurrensen leder till en ännu starkare tillväxt för e-handeln i Sverige. Samtidigt sätter det ännu större press på våra svenska politiker att driva på inom EU för en ny lagstiftning för plattformsansvar. Vi räds inte konkurrens men vill att den ska ske på lika villkor, säger han till Ehandel.
Med Amazon kommer förstås en press på snabba leveranser, lägre priser och ett omfattande serviceerbjudande. Men Per Ljungberg tror att med den utvecklingen den svenska e-handelsbranschen haft, så står man väl rustade för utmaningen.
Vi är också positiva till att en stor aktör som Amazon, kända bland annat för sina snabba leveranser, kommer in och tillsammans med svenska e-handlare sätter ytterligare press för att få till snabbare och närmare leveranser. Mycket positivt har hänt här i Sverige de senaste året tack vare alla nya logistikaktörer som även pressat de traditionella. Förhoppningsvis kan det även resultera i ett konsumenttryck för mer hållbara leveranser. Där finns stort intresse och engagemang från svenska e-handlare.
"Tuffare för detaljhandlare"
Väletablerade e-handlare verkar alltså göra bäst i att inte vara alltför oroliga för Amazons ankomst. Däremot kan butikshandeln få det än knepigare, tror Per Ljungberg.
Svenska e-handelsföretag har länge lärt av och benchmarkat mot Amazon, och är internationellt konkurrenskraftiga. Många är väl förberedda inför en etablering från Amazon. Men Amazon kommer att kraftigt pressa priserna ytterligare på svenska marknaden, vilket gör att det blir ännu tuffare för de detaljhandlare som kommer från den fysiska handeln, som kommit igång sent med e-handeln och inte lyckas integrera sina kanaler tillräckligt väl. Framförallt för de som säljer produkter som är lätta att jämföra på nätet, som hemelektronik, prylar och leksaker, säger han och fortsätter:
En annan aspekt med Amazon är att fler än detaljhandlarna kan få tuffare konkurrens. I till exempel USA inleder konsumenterna ofta sina sökningar på Amazon, istället för på Google eller prisjämförelsesajter. Det blir på sikt intressant att se om detta beteende slår igenom även i Sverige och vad konsekvensen då blir.
"Måste ta ställning"
Vi har tidigare rapporterat om hur Amazon rekryterat svenska e-handlare dels för sin svenska satsning, men också för att få dem att sälja globalt via plattformen. Och här tror Per Ljungberg att det finns en öppning för många aktörer att växa.
Som handlare måste du även ta ställning till om du ska se Amazon som ett hot eller möjlighet. Amazon kan öppna upp nya möjligheter för duktiga svenska handlare att snabbare nå utanför Sveriges gränser.