Betalbolaget PayPal har meddelat flera prishöjningar för de e-handlare som använder deras tjänster. Det handlar primärt om transaktionsavgifter över landsgränser och i Sverige höjs valutaavgiften från 1,5 till 2 procent. I USA höjer dock bolaget denna från 2,5 till 3 procent.
Införs 27 april 2017 (klicka för större bild)
Vi frågade PayPal om ändringarna som lett till en hel del arga kommentarer från amerikanska e-handlare i olika forum på nätet. Prishöjningarna är vad vi förstår värre för de i USA.
- Prisändringarna beror på att den internationella valutamarknaden präglas av hög volatilitet och att våra kostnader är högre för utlandsbetalningar. PayPals priser kommer fortsätta att vara mycket konkurrenskraftiga även efter dessa ändringar och vi kommer fortsätta att erbjuda fantastiska möjligheter för exporterande företag via vårt nätverk med 197 miljoner aktiva konton i över 200 länder, skriver PayPal till Ehandel.se.
Prishöjningarna är inte det enda
Prishöjningarna är dock en sak, att ett betalbolag ökar priserna är förstås inte någon chockerande nyhet. Det som irriterat amerikanska e-handlare är införandet av följande klausul.
Införs 29 mars i USA (klicka för större bild)
Samtidigt som betalbolaget höjer avgifterna på flera ställen i sin “nya policy” sätter man samtidigt en munkavel på e-handlare så att de inte ska säga något negativt om PayPal (officiellt) och att de inte ska uppmuntra andra betalmetoder före PayPal.
Göm inte PayPals logga
Det intressanta är att denna klausul som bland annat ska se till att PayPals logga visas lika tydligt som andra betalmetoder har funnits i Sverige sedan tidigare. Paragraf 4.4 i PayPals användaravtal från den 19 november 2016 lyder:
"4.4 Ingen motverkan.
Du ska inte misskreditera eller nedvärdera PayPal som betalningsmetod i din allmänna kommunikation eller med kunderna.På alla dina försäljningsställen (oavsett i vilken form de är): ska du inte avråda eller hindra kunderna från att använda PayPal, och om du gör det möjligt för dina kunder att betala med PayPal ska du behandla PayPals betalningsmärke minst lika väl som de andra betalningsmetoder du erbjuder.”
Det ska tilläggas att det i USA är många som ogillar PayPal av olika anledningar. Bland annat är betalföretaget ökänt för att stänga eller frysa konton utan någon förvarning. Många handlare är alltså benägna att just försöka nedvärdera PayPal på olika sätt, även om kundbasen de sitter på förstås tvingar många att ha kvar betalmetoden. Hur stora dessa problem är idag vet vi inte, men det är historiskt väl omskrivet och diskuterat på nätet.
"Standardklausul i B2B-sammanhang"
Enligt PayPal är denna “non-discouragement clause” eller “ingen motverkan” inte något ovanligt i branschen.
- Paragraf 4.4 i vårt användaravtal är inte ny, utan finns med även i tidigare versioner. Den påverkar enbart våra handlare och är en standardklausul för branschen i B2B-sammanhang. Paragraf 4.4 syftar till att säkerställa att PayPal behandlas rättvist i relation till andra betalningslösningar som erbjuds hos den enskilda handlaren. Denna klausul förhindrar inte, och har aldrig förhindrat, människor att uttrycka sina åsikter eller ge feedback angående vårt företag - det är tvärtom något vi uppmuntrar! förklarar PayPal.
Klausulen ska dock vara ny i USA och införandet i kombination med prishöjningarna har alltså inte mottagits med öppna armar av e-handlare.
MER INFO:
Ändring av PayPals juridiska avtal (Sverige)
Amendments to the PayPal User Agreement (USA)