Den svenska betalleverantören Payair fortsätter att knyta till sig nätbutiker som använder sig av deras lösning för mobil handel med QR-koder. Vi har tidigare skrivit om att Webhallen, Siba och Skincity använder sig av deras mobilapplikation och infört QR-koder i sina webbshoppar.
När det gäller Skincity är det även ett samarbete med plattformsleverantören Panagora där målet är att ta ut e-handeln i tryckt media. Det innebär att Skincitys kunder nu kan handla tjänster och produkter direkt i tryckta annonser via mobilapplikationen.
Nu har även elektronikkedjan Davids integrerat Payairs lösning så att deras kunder kan handla direkt i deras webbutik med sin mobiltelefon.
– Med Payairs mobila handelslösning kan vi erbjuda våra kunder en snabbare och enklare betalningsprocess i webbutiken. Vi kan framöver även erbjuda nya handelsvägar direkt från reklamblad och reklamskyltar vilket kan skapa nya möjligheter, säger Bernt-Erik Karlsson, e-handels- och marknadsföringsansvarig på Davids.
Skeptiker ändrade inställning
Davids som ingår i elektronikkedjan Euronics har förutom en e-handel även två fysiska butiker. Något de har gemensamt med de andra aktörer som vi skrivit om i samband med Payairs betalningslösning.
Det dryftas en hel del om huruvida QR-koder är framtiden eller inte för e-handeln. Många är skeptiska till en början men det finns de som ändrat inställning. En av dem är e-handlaren och journalisten Urban Lindstedt som efter att ha testat tjänsten gjort betalmetoden till sitt förstaval.
Bland de som inte tror på QR-koder inom näthandeln hittar vi e-handlarna Rikard Westerberg, Tonerlagret.se och Dan Nilsson, RoligaPrylar.se som båda sågade lösningen i deras spådomar inför 2013.
– 2013 är året då vi slutar prata om QR-koder för gott, kommenterade Dan Nilsson.
E-handlarens bäste vän på Posten, Arne Andersson hade däremot en annan syn på saken i samma artikel.
– Vi kommer också att under 2013 se QR koder slå igenom på allvar och det på grund av att vi konsumenter sakta men säkert har lärt oss använda det. Och att handlarna har lärt sig använda dessa på rätt sätt och ge oss kunder en aha upplevelse.
Vem som har rätt får vi helt enkelt avvakta och se. Men som alltid är det kul med nya lösningar som kan föra e-handeln framåt.
Källa: Press