ANNONS

Paul Fischbein: "Det är klart att vi hade velat se mer"

Paul Fischbein: "Det är klart att vi hade velat se mer"
Paul Fischbein

Qliro Group storsatsar på banktjänster efter svagt tredje kvartal.

ANNONS

Qliro Groups rapport för tredje kvartalet visar på en omsättning som står mer eller mindre stilla, och ett rörelseresultat på minus 28 miljoner kronor. Dock ska 20 av de 28 miljonerna bero på valutaeffekter.

Bara Tretti som ökar i omsättning och vinst

Gruppens VD och koncernchef Paul Fischbein menar att resultatet till stor del beror på förändringar inom gruppens bolag, med bland annat en lagerflytt, införandet av ett robotsystem på Lekmer, ny VD för CDON och uttåg ur europeiska marknader för Nelly och Gymgrossisten.

- Det här kvartalet har karaktiserats av många omställningar. Men det känns bra att vi nu står starkt rustade med en bra plattform för viktiga projekt inför det fjärde kvartalet som är vår viktigaste period, kommenterar Paul Fischbein, och tillägger att mycket av till exempel CDON:s utbud fortfarande består av medierelaterade produkter, som CD-skivor.

- Det är ju ingen överraskning att försäljningen där sjunker.

Av koncernens företag är det bara Tretti som ökar i omsättning och samtidigt går med vinst. Gymgrossisten går dock med vinst utan att öka i omsättning, och Nelly ska gå bra på den svenska marknaden.

- All in all finns det bra förklaringar till att det ser ut som det gör. Det beror på medvetna beslut. Men det är klart vi hade velat se lite mer och hade förväntat oss bättre försäljningssiffror för perioden.

Varför väljer ni att fokusera just på Norden i flera av era bolag?

- Det är av många skäl, och det är ett beslut som vi har tagit för hela gruppen. Vi vill ta positionen som nordic champion och vi har över 900 anställda i Sverige och en stark kundbas här. Det finns mycket kvar att göra här. Vi har kunnat doppa tårna i marknader som Tyskland och Holland men det adderar en operationell komplexitet och många utmaningar. Vi väljer att ha ett operativt fokus på Norden nu.

"Rätt excited över utvecklingen"

Men om det går trögt för gruppen på e-handelssidan ser det desto ljusare ut på betaltjänstsidan. Gruppens betalbolag Qliro Financial Services. Enligt Qliro Group har bolaget sedan starten i december 2014 hanterat över en miljon unika kunder och affärsvolymer på nära två miljarder kronor. Nu planerar bolaget att inom en snar framtid erbjuda sina kunder att både kunna ta lån och sätta in pengar hos företaget.

- Vi har fokus på alla delar i verksamheten, men om man tittar på vad vi investerar i så är det ju mest i den delen. För ett år sedan gjorde vi en nyemission, varav 300 miljoner kronor allokerades till Qliro Financial Services. Det är den största satsningen Qliro Group har gjort och vi tror väldigt mycket på den delen. Därmed inte sagt att vi inte har fokus på den andra delen. Alla bolag är lika viktiga, säger Paul Fischbein och tillägger att alla bolag i gruppen har en egen VD och att alla på flera sätt sköter sig själv.

Men det här med insättning och utlåning, betyder det att ni ska bli en bank?

- Nej, vi har inte ansökt om att bli en bank, men vi har gjort en ansökan hos finansinspektionen om att bli ett kreditmarknadsbolag. Då kan kunder låna in pengar och få ränta och omfattas av den statliga insättningsgarantin. Det blir även en viktig finansieringskälla för oss. Vi är excited över den här utvecklingen. Till sist så handlar vårt uppdrag om att generera aktieägarvärde och där tror vi mycket på detta. Och de finansiella tjänsterna hade inte varit möjliga utan e-handelsdelen så allt hänger ihop.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se