ANNONS

Partysug trots krig? - e-handlaren visar upp kungliga siffror

Joel Svensson, vd, ser ett uppdämt behov på marknaden

"Många som ser en nedgång".

ANNONS

Häromdagen så delgav Partykungen siffror från de senaste veckornas försäljning. E-handlaren hade inget annat än stark tillväxt att rapportera från alla nordiska länder. Omvärldssituationen verkar alltså inte, vid en första anblick, påverka svenskar och nordbors partysug.

Siffrorna från Partykungen

Vi var förstås tvungna att få lite djupare insikt i detta så vi vände oss till Partykungens vd Joel Svensson för att få veta mer. Krig och elände borde ju dämpa partysuget, skulle man kunna tänka sig.

Det går ju inte bara bra, utan ni ökar ju ordentligt?

Det stämmer! Klart över förväntan och budget hitintills i år. Framför allt från mitten av februari och första halvan av mars har gått väldigt bra, säger Joel Svensson till Ehandel.

Vad tror du att det beror på?

Jag tror att det är en kombination av flera saker faktiskt. Den första och största anledningen är "post-pandemi" vilket innebär ett uppdämt behov av att äntligen få träffas igen. Otaliga födelsedagskalas, bröllop och andra typer av fester har de senaste två åren blivit inställda eller framflyttade i omgångar. Det vi ser nu är mångt och mycket en effekt på att man vill ta igen de här sociala sammankomsterna. Det i kombination med att vi gör ett bättre jobb med allt ifrån ny sajt, uppfräschat varumärke och mer marknadsföring bidrar också.

Vi noterar samtidigt att Danmark verkar vara den marknad som visar på en tydlig minskning, dock från mycket höga tillväxttal.

Danmark är lite speciellt då deras Karneval-säsong, motsvarande Halloween här i Sverige, i år ligger senare än i fjol vilket gör att vi får väldigt fina jämförelsesiffror.

Hur ser siffrorna ut jämfört med innan pandemin?

Även jämfört med före pandemin ser vi en tydlig ökning med cirka 40 procent, jämfört med 2019.

"Trots att efterfrågan sjunker"

Vi frågade Joel Svensson om de gjort någon förändring i sortimentet.

Vi ser hela tiden över vårt sortiment och justerar såväl utbud som lagersaldon. Vi har just nu en rekordhög lagerhållning vilket betyder att vi har fler produkter av de vi erbjuder på våra sajter i lager jämfört jämfört med i fjol. Just nu har vi nästan 45 miljoner kronor i lagervärde och 90 procent av våra lagervaror i lager, säger Joel Svensson.

Samtidigt berättar han att kollegor i branschen verkar se en nedgång i flera fall.

Det jag har hört både från kollegor (konkurrenter) och andra e-handlare är att det är många som ser en nedgång i försäljningen nu i samband med Rysslands invasion av Ukraina. Nästan alla blir påverkade av kriget på ett eller annat sätt. Hade inte det hänt hade vi antagligen haft ännu bättre siffror, säger Joel Svensson och tillägger:

Att vi trots detta fortsätter att öka vår försäljning, trots att efterfrågan sjunker, borde betyda att vi tar marknadsandelar.

"Ett uppdämt behov"

Suktandet efter fest och party verkar alltså vara på nedgång, trots att just Partykungen rapporterar mycket starka tillväxttal.

Jag tror att kriget gör att många tappar partysuget, samtidigt som de sociala sammankomsterna blir allt viktigare - tittar man historiskt kan man se att partybranschen generellt har klarat sig bra genom tidigare kriser. Det i kombination med att många har ett uppdämt behov av att ses efter pandemin gör nog att vi klarat oss bra, avslutar Joel Svensson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se