Livet är en fest, som man brukar säga. Och i Partykungens fall stämmer det extra bra. Även i coronatider - då de flesta fysiska aktiviteter har fått ställas in - kan e-handlaren visa upp en försäljningsökning.
I dag gick företaget ut med sina siffror för pandemiåret 2020. Omsättningen växte från 202,7 till drygt 222,5 miljoner kronor. Men det är på vinstsidan som Partykungen passar på att festa till det rejält. Rörelseresultatet nära på dubblades från 2,7 till över 5,2 miljoner kronor.
Ett minst sagt utmanande år för alla som säljer produkter och tjänster till sociala sammankomster, då många event och olika typer av firande fått ställas in. Det är därför extra roligt att se att vi lyckas öka både omsättning och resultat. Detta hade dock aldrig varit möjligt utan mina extremt duktiga kollegor, skriver Partykungens vd och grundare Joel Svensson i ett inlägg på LinkedIn.
Nu väljer Joel Svensson att blicka framåt. Förhoppningen är att vaccinationer och minskade restriktioner ska göra 2021 till ännu ett starkt år.
I ett mejl till redaktionen skriver Joel Svensson att året “känns otroligt bra med tanke på hur utmanande året varit på grund av corona-pandemin”.
Vissa av våra kategorier, inte minst inom fest och maskerad, har tappat mer än halva sin omsättning på grund av inställda och uteblivna fester och event. Medan andra kategorier har sett en rejäl ökning istället. Jag tror att vi klarat oss så pass bra tack vare att vi varit snabba med att ställa om vårt sortiment till sådant som säljer bra under pandemin, samtidigt som vi som e-handlare gynnats när kunder valt att handla online istället för i fysisk butik.
LÄS ÄVEN: Partykungens drag efter dramatiska raset