Detta sker efter att grundarna köpt tillbaka bolaget från den tidigare ägaren Wonder Group, som hamnat i ekonomiska svårigheter.
LÄS ÄVEN: Grundarna köper tillbaka Partykungen - efter ägarens kris
Nettoomsättningen för e-handlaren minskade till 291 miljoner kronor, jämfört med 326 miljoner kronor året innan. Joel Svensson pekar på ökad konkurrens från utländska aktörer, särskilt kinesiska webbutiker, och en fortsatt begränsad köpkraft hos konsumenterna på grund av inflationen. Bolaget har även strategiskt valt att minska sitt sortiment och fokusera på färre produktkategorier.
Trots den minskade försäljningen lyckades Partykungen förbättra lönsamheten avsevärt. Rörelseresultatet ökade till närmare 4 miljoner kronor (från 778 000 kronor 2023), och resultatet på sista raden vände från en förlust på 16 miljoner kronor till en vinst på 1,6 miljoner kronor.
Förbättringen tillskriver vd:n det faktum att grundarna återfått full kontroll över bolaget.
Möjligheten att själva fatta snabba och tydliga beslut har gjort oss mer flexibla och effektiva, vilket tydligt märks i resultatutvecklingen, säger Joel Svensson i en kommentar till Breakit.
För att uppnå vändningen har Partykungen arbetat intensivt med att se över kostnaderna. Man har omförhandlat leverantörsavtal, effektiviserat lager och logistik samt minskat personalstyrkan från 100 till 83 anställda, främst på lagersidan, som en följd av minskad försäljning och effektiviseringar.
I samband med återköpet gjordes ett aktieägartillskott på 2 miljoner kronor för att stärka bolagets finanser. Man genomförde även en nedskrivning på 21 miljoner kronor kopplad till lån som getts till tidigare systerbolag inom Wonder-koncernen, vilka sedermera gick i konkurs.
Strategin för innevarande år är att fortsätta stabilisera verksamheten, men också att våga satsa för att stärka positionen på marknaden.
Vi ser tydligt att framtidens vinnare kommer vara de som snabbt och effektivt klarar av att anpassa sig, säger Joel Svensson.