ANNONS

Partykungen växte med nära 90 miljoner: “Hållit tillbaka vinsten”

Joel Svensson, grundare och vd

"Enormt påfrestande för vår personal".

ANNONS

Vi visste att prognosen låg runt 300 miljoner kronor och nu har årsredovisningen trillat in för Partykungens helår 2021. Och tillväxten är minst sagt tillbaka. Efter att ha växt från 202 till 222 miljoner, mellan 2019 och 2020, så tar man under 2021 klivet upp till 309 miljoner kronor i omsättning.

Med tanke på att både 2020 och 2021 var hårt drabbade av olika restriktioner kopplade till Corona-viruset tycker jag att vi ska vara mer än nöjda med att kunna prestera en sådan stor tillväxt som 42 procent, år till år, säger Joel Svensson, vd på Partykungen, och fortsätter:

Det har varit enormt påfrestande för vår personal som fått jobba extra hårt för att hinna med alla kunder - vi har behövt anställa många nya både på kontorssidan och lagret under 2021. På senaste lönekörningen i slutet av mars var vi 97 personer på lönelistan.

Trots utmaningar så visar Partykungen fortsatt upp en lönsam verksamhet, med ett rörelseresultat nära 7 miljoner kronor. Vinsten efter skatt landar på drygt 4 miljoner kronor. Joel Svensson berättar dock att vinsten inte prioriterats.

Fokus har fortsatt legat på tillväxt där vi hållit tillbaka vinsten något för att kunna växa snabbare. Vi har gjort stora investeringar i bland annat "branding" för att bygga ett starkare varumärke i alla våra marknader.

LÄS ÄVEN: Partykungen i total makeover: “Klätt om i nya snyggare kläder”

Efter att Ryssland invaderade Ukraina så var det många e-handlare som rapporterade nattsvarta siffror, då konsumenterna höll tillbaka på sina inköp. Ett undantag var dock Partykungen som visade upp starka siffror veckorna efter att kriget brutit ut. Vi frågade Joel Svensson hur det har fortsatt för dem sedan dess.

Första kvartalet 2022 har fortsatt med ungefär samma tillväxttal som under 2021 och nu när restriktionerna försvann helt i slutet av februari ser vi ett enormt uppdämt behov av att träffas och ses igen under olika typer av sociala sammankomster - där våra produkter fyller en viktig funktion.

Har ni några nyheter på gång?

Vi har massor av spännande saker på gång under 2022 men exakt vad får vi lov om att återkomma till under året! avslutar Joel Svensson.

Partykungen är verksamma i Sverige men även Norge, Danmark och Finland. I årsredovisningen avslöjar företaget att de externa marknaderna stod för cirka 40 procent av omsättningen under 2021.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se