När mobilen sakta men säkert tar en allt större del av svensk e-handel, är det många i branschen som ser en egen app som ett naturligt steg. Vi har tidigare sett till exempel Fyndiq göra succé med sin fyndswipe, och bara för någon vecka sedan gick betalföretaget Qliro ut och sade att tillräckligt många ville ha en app för att det ska vara värt att lansera en.
Ordspel och charader
Nu sällar sig Partykungen till skaran av företag som satsar på en egen app. E-handlaren från Gävle har nämligen lanserat Partyappen, som med hjälp av olika lekar helt enkelt ska bidra till att höja stämningen när det är dags för festligheter.
- Liva upp festen med Partyappen som har ordspel och charader som vi alla känner igen och älskar, lovar företaget i beskrivningen av appen, och tillägger:
- Med Partyappen By Partykungen kan du rädda vilken fest som helst!
Partyappen är alltså inte i första hand tänkt att öka försäljningen, även om det på sikt finns planer i den riktningen.
- Detta ger oss kanske framför allt ökad varumärkeskännedom men sedan kommer användaren även att kunna köpa ny spel inuti appen där vi får en direkt intäkt på ett par kronor per nerladdning eller köp, förklarar Joel Svensson, VD Partykungen.
"Tror på ökat värde för kunden"
Joel Svensson berättar för Ehandel.se att han och hans kollegor länge har funderat över hur Partykungens mobila närvaro skulle kunna se ut, och nu har företaget alltså landat i den här varianten.
- Till skillnad mot många andra butiker som lanserar rena "butiksappar" tror vi mer på att ge ett ökat värde för kunden och i detta fall blir därför vår första app en "partyapp". Kort och gott en app som innehåller flera olika partyspel som du kan ha med dig i fickan på festen.
Än så länge finns Partykungens app tillgänglig som betaversion för Android men Joel Svensson lovar att den inom kort släpps i sin slutgiltiga version för både Android och iPhone.