ANNONS

Partykungen till Finland: "Undviker onödig stress"

Partykungen till Finland: "Undviker onödig stress"
Partykungen firar finsk lansering

"Innan högsäsongen drar igĂ¥ng".

ANNONS

Gävles stolthet, e-handlaren Partykungen, har tidigare tagit sig an Norge och Danmark med lokala nätbutiker. Kvar är alltsĂ¥ att erövra Finland och det arbetet börjar idag, dĂ¥ företaget lanserar Partyking.fi.

"Inte fungerat helt hundra"

E-handelsbolaget har tidigare valt att placera utlandslanseringar lagom till sin högsäsong, Halloween. Med tiden har man dock märkt nackdelar med detta.

- Detta blir vĂ¥rt tredje land utanför Sverige som vi lanserar vĂ¥r e-handel pĂ¥ lokalt sprĂ¥k. VĂ¥ra erfarenheter sedan tidigare är att det kan vara väldigt roligt att lansera inför Halloween, som är företagets största högtid pĂ¥ Ă¥ret, men att det ocksĂ¥ inneburit onödig stress och saker som inte fungerat helt hundra, säger företagets grundare och VD Joel Svensson i ett pressmeddelande.

Nu gör man helt enkelt en smyglansering under en mycket lugnare period för att kunna testköra alla system, sĂ¥ att de fungerar optimalt till det att Halloween-försäljningen tar vid.

- Genom att göra den finska lanseringen under lĂ¥gsäsong och med minimal marknadsföring har vi tid pĂ¥ oss att hitta ett bra arbetssätt och fixa eventuella fel innan högsäsongen drar igĂ¥ng. Det gör inget om allt inte är 100 frĂ¥n början, säger Joel Svensson.

"Största utmaningen är sprĂ¥ket"

Dagens Finlandslansering följer i andra e-handlares fotspĂ¥r genom att inkludera lokal kundtjänst pĂ¥ finska, utöver en helt översatt sajt. Finland sägs länge ha varit en attraktiv marknad för Partykungen, men ocksĂ¥ en av de mer krävande att expandera till enligt Partykungens Siri Brever, som är ansvarig för externa marknader.

- Den största utmaningen med Finland är sprĂ¥ket. BĂ¥de norskan och danskan kan vi förstĂ¥ själva men med den finska satsningen har vi fĂ¥tt rekrytera finsktalande personal och fördjupat vĂ¥rt samarbete med Contentor, som är vĂ¥r översättningsbyrĂ¥. Vi har därför ocksĂ¥ höga förväntningar pĂ¥ att Finland kan bli en viktig pusselbit i vĂ¥r fortsatta tillväxt, säger Siri Brever.

"Global sajt näst Ă¥r"

Joel Svensson berättar samtidigt att företaget inte är nöjda med att bara finnas i Norden. Nästa steg är en global sajt pĂ¥ Partyking.com.

- Vi äger sedan tidigare Partyking.com och kommer där att satsa pĂ¥ en engelsksprĂ¥kig sajt med möjlighet för leverans till en stor del av världens länder. Data som vi sedan kan använda för att se vilka länder som har störst potential för lokala satsningar. Om allt gĂ¥r som det ska räknar vi med att vara igĂ¥ng med den engelsksprĂ¥kiga sajten nĂ¥gon gĂ¥ng under nästa Ă¥r, säger Joel Svensson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se