Nätbutiken Partykungen fortsätter att avancera efter rekordåret 2015 då man omsatte 73 miljoner kronor, fram till den sista augusti. En tillväxt med 80 procent jämfört med året innan.
5 miljoner i vinst
Enligt bokslutet för det brutna räkenskapsåret, sept 2014 till augusti 2015, hade företaget ett rörelseresultat på 8,7 miljoner kronor och årets resultat blev som vi berättat tidigare 5,1 miljoner kronor.
- Under året har mycket arbete spenderats på utveckling av en helt ny hemsida. Den nya hemsidan kommer säkerställa att bolaget kan fortsätta hålla sig i framkant med ny teknik och nya standarder på webben, ge en helt annan möjlighet för mobil och tablet-anpassat innehåll samt möjligheten till att hantera flera språk och valutor i samma system, skriver Jeff Jansson, delägare, och Joel Svensson, grundare, i årsredovisningen.
Den nya hemsidan lanserades i samband med Swish för e-handel som vi raporterat en hel del om.
Nordisk expansion 2016
Partykungen planerar även att nästan fyrdubbla lagret inför en nordisk expansion, där Norge är först ut.
- Under 2016 kommer bolaget även att flytta till nya förhyrda lokaler på Ersbo industriområde i Gävle, uppförda specifikt för bolagets ändamål och verksamhet. Verksamheten expanderar då från nuvarande 1500 kvm till 5750 kvm. Bolaget innehar det registrerade varumärket "Partyking" med tillhörande domäner i Norge, Finland och Danmark som en förberedelse för en internationell expansion, går det att läsa i rapporten.
Värdering på 40 miljoner
Vi kan även se att antalet aktier ökat. Joel Svensson och Jeff Jansson är majoritetsägare i Partykungen, eller G9 Media som bolaget bakom heter. Det har dock skett en nyemission där syftet är att knyta nyckelpersoner närmare bolaget.
- Vi har gett två nyckelpersoner möjlighet att investera i bolaget och valde att göra detta via en nyemission. Ett sätt att knyta viktiga personer närmare företaget, säger Jeff Jansson, delägare på Partykungen.
Hur mycket pengar tar ni in?
- Emissionen låg på 784 320 kronor och pengarna är inte avsedda för något specifikt utan går in som arbetskapital, fokus i affären var att låta de två personer som visat intresse få investera och få dem mer involverade i bolagets resa. Jag och Joel har kvar våra innehav som tidigare, säger Jeff Jansson.
De som nu gått in i bolaget är Partykungens lagerchef, Stefan Renöfält, och inköpsansvarige Karl Söderström. Nyemissionen värderar Partykungen till 40 miljoner kronor och ska enligt Jeff Jansson vara baserat på föregående bokslut.
Att belöna sina anställda och knyta folk närmare verksamheten är inget nytt grepp för företaget. I slutet av 2015 gav Partykungen alla sina fast anställda en extra månadslön för ett bra arbete under året.