Att YouTube är världens näst största sökmotor är det nog inte alla som tänker på men genom smart videomarknadsföring kan man hitta många nya kunder. E-handlare kan visa upp produkter och sin butik, till exempel genom utbildningsfilmer eller något lite mer lättsamt beroende på målgrupp.
Det här är något som flera e-handlare börjat få upp ögonen för och vi har bland annat skrivit om Madlady.se som samarbetat med YouTube-profilen Therese Lindgren och LensWay som satsade på en reklamkampanj specifikt för YouTube.
NetOnNet är inte heller några duvungar i videokanalen, och Joel Svensson på Partykungen, har även han provat att nå sina kunder via tuben.
– YouTube kommer väldigt starkt för oss just nu som marknadsföringskanal, säger Joel Svensson som på senare tid rullat ut ett antal YouTube-klipp. Både på egen hand och i samarbete med andra.
Gav 200 000 i försäljning
Hösten 2014 släpptes en reklamfilm som visades både på TV och i nätbutikens YouTube-kanal, där den fått cirka 190 000 visningar. I somras släpptes ytterligare en reklamfilm som till dags datum visats mer än 1,1 miljoner gånger.
De filmer där man samarbetar med olika profiler går ganska hyfsat de också. Bland annat har man samarbetat med Helen Torsgården, makeupartist och bloggare på Veckorevyn, där hon i ett antal filmer visar hur man kan åstadkomma sminkningar som matchar Partykungens målgrupp och sortiment.
Något som inte ser ut att lockat särskilt mycket trafik i Partykungens egen YouTube-kanal, men då klippen även hamnar i Helen Torsgårdens kanal som har nästan 100 000 följare, når man betydligt fler potentiella kunder.
– Det är väldigt specifikt till de filmer som vi "sponsrar" och när de läggs ut tidsmässigt men ett exempel är Halloween-sminkguiden som levererade mer än 200 000 kronor i försäljning, säger Joel Svensson.
Lika mycket branding som sälj
I klippen använder alltså de samarbetande youtubarna produkter som går att köpa på Partykungen.se, och för att intresserade enkelt ska kunna se och köpa det som används, listas produkterna med länkar under videon.
För att se vad som funkar har man samlat statistik på alla länkar på manuell väg men i de flesta fall verkat det inte handla om någon form av provision på sålda produkter när det kommer till ersättning.
– De får ingen provision på länkarna utan vi har gjort en egen deal direkt med dem. Tror inte det finns något system för att recensera produkter och sen få komission, säger Joel Svensson.
Nu har Partykungen inlett ett nytt samarbete tillsammans med bloggaren och teveprofilen Joakim "Jockiboi" Berg där man bidrar med all rekvisita till Jockibois nya låt. Precis som tidigare finns alla produkter länkade i texten under filmen och man räknar med cirka 1 miljon visningar på musikvideon.
– För oss har det varit lika mycket branding, det vill säga att synas med youtubare som matchar vår målgrupp, som det är direkt försäljning via länkar till varje film, säger Joel Svensson.