Nätbutiken Partykungen och dess grundare Joel Svensson har den senaste tiden figurerat flitigt i pressen. Det har handlat om allt ifrån bråk med hollywoodfru till att man nyligen vann Årets Digitala Gasell.
Det går minst sagt bra för Partykungen som slog rekord under Halloween med över 2 miljoner i omsättning under en enda dag. Företaget har dock gjort det klart att man behöver nya lokaler för fortsatt tillväxt samt en expansion till Norge som ska ske senast andra kvartalet nästa år. Lokalerna är fixade, med ett nytt lager på 5000 kvadratmeter, och nu storsatsar man även på sin hemsida.
Väntar på Swish för e-handel
Sedan april i år har Partykungen jobbat med sin nya webbutik. Ett avbrott fick dock göras under Halloween då man fick gå in och göra ingrepp i den gamla sajten för att hålla den levande under det höga ordertrycket. Nu är dock den nya sidan så gott som färdig. Den går att nå via Beta.Partykungen.se och en officiell lansering ska ske efter årsskiftet.
- Senaste datum är 12:e januari men vi har som sagt skjutit på releasefönstret två gånger redan, meddelar Joel Svensson, VD på Partykungen.
Det man väntar på är bland annat Swish för e-handel, alltså den officella lanseringen av betallösningen Swish för nätbutiker, med ett riktigt API (gränssnitt) bakom integrationen.
- Nytt är också den nya Swish-kopplingen som kommer gå live tillsammans med vår nya hemsida i början av januari. Vi är en av några få e-butiker som kommer pilottesta Swish live i januari, berättar Joel Svensson.
Den nya sidan är förstås responsiv och anpassar sig till alla olika skärmstorlekar och enheter automatiskt. Joel Svensson berättar att han ser responsivt som framtiden och ser det som självklart att sajten fungerar oavsett vilken skärmstorlek eller plattform du sitter på.
Vad är den nya sajten byggd på för teknik?
- Rent tekniskt är den byggt med senaste versionen av PHP tillsammans med MariaDB och MySQL. Sedan kör vi med en egen lastbalanserare och CDN från Amazon, säger Joel Svensson.
Vill bli mindre av en produktkatalog
Precis som många andra e-handlare gjort den senaste tiden, inte minst Amazon, så ska Partykungen nu även ta ett grepp om det redaktionella. Man kommer helt enkelt satsa mer på innehåll.
- Vi kommer jobba mycket med med inspiration och innehåll och försöka bli mindre av en produktkatalog. Vi har även tagit bort bläddring i kategorier så nu fortsätter man bara att scrolla tills kategorin av produkter tar slut, säger Joel Svensson, och tillägger att det är lite som shoppingappen Wish.
Han berättar även att de kommer jobba med unikt innehåll som sminkguider och youtube-filmer. Utöver det ska man bjuda på en unik inblick på lagret. Man tänker nämligen livesända direkt ifrån plock och pack.
- Vi kommer livestreama ett antal webbkameror från lagret som alla kunder på hemsidan kommer kunna kolla på, berättar Joel Svensson, och tillägger att ett vanligt inslag är att deras lagerarbetare klär ut sig på fredagar.
Är den nya sajten redo för Norge?
- Jajemen! Både språk- och valutastöd har vi saknat sedan tidigare men den nya sajten är anpassad för just det, säger Joel Svensson.
Kan man beställa på sajten redan nu?
- Ja allt ska funka förutom lite buggar och innehållsglapp, säger Joel Svensson avslutningsvis, och tipsar om deras guldhattar nu inför nyår.