I vårt senaste analysbrev kunde vi berätta att maj blev en bra månad för svensk e-handel, men också att juni tyvärr såg ut att bli något sämre och att midsommarafton ser ut att bli en besvikelse för e-handlare som är inställda på försäljning under dagen.
Storhelger stjäl uppmärksamhet
Men det skadar ju inte att försöka öka försäljningen inför midsommarhelgen, något som ständigt aktuella Partykungen förstås inte har missat.
- I år satsar vi mer på midsommar än tidigare. Detta till trots så går det inte på långa vägar att jämföra med försäljningen inför studenten. Storhelger så som midsommar och nyår som ju de flesta svenska människor firar borde vara något som vi kan kapitalisera på men precis som julen "stjäl" uppmärksamheten inför nyår så tror jag att studenten "stjäl" uppmärksamheten från midsommar, säger Joel Svensson, VD Partykungen.
Vad köper folk inför midsommar?
- Det mesta som hör festen till. Vi säljer 100-tals svenska bordsflaggor, servetter med Sverigemotiv och Sverigeflaggor. En annan stor hit i år har blivit svenska maskeraddräkts-folkdräkter.
Efter lugn sommar kommer hektisk höst
Enligt Joel Svensson finns det produkter i Partykungens sortiment som går bra varje år vid den här tiden. Det handlar till exempel om varor för dukning och dekoration som många förstås behöver när det är dags att fira.
- Men sedan försöker vi alltid förnya oss med nya produkter och då räcker det oftast att de är blå eller gula till utförandet för att passa in i temat "svensk midsommar", säger Joel Svensson.
När årets ljusaste helg väl är över väntar en lite lugnare period för Partykungens personal.
- Vi brukar ha lite av dem som jobbat extra inför studenten som blir kvar fram till midsommar, sedan är det betydligt lugnare resten av sommaren. Vilket är bra så att alla kan vila upp sig inför hösten som ju är vår stressigaste och försäljningsmässigt bästa tid på året.