Många e-handlare laddar just nu för fullt inför årets julhandel, men för andra har den stora ruschen redan passerat. För partykungen har Halloween, som gick av stapeln i helgen, länge varit årets höjdpunkt.
Under hela oktober månad har beställningarna rullat in till e-handlaren, och som Ehandel tidigare berättat har det i år varit ett särskilt tryck på dräkter från den populära Netflix-serien Squid Game.
LÄS ÄVEN: Partykungen trotsar fraktkaoset – flyger hem Squid Game-dräkter
När det nu har det blivit dags att räkna hem kalaset står det klart att Partykungens vd Joels Svensson har all anledning att fira ett varv till. Alla siffror är inte helt klara men försäljningen i oktober ser ut att landa på cirka 75 miljoner kronor, berättar han för Ehandel.
Sedan de flesta av restriktionerna avvecklades per den sista september i år har vi åter sett en större efterfrågan på våra produkter för sociala sammankomster. Även event, hotell- och restauranger har börjat handla betydligt mer än tidigare, skriver Joel Svensson, och fortsätter:
Halloween är den första riktigt stora högtiden "post-corona" och det märks att det finns ett stort uppdämt behov av att träffas och festa igen. Årets Halloween har slagit alla rekord och när vi nu börjat summera oktober månad kan vi se en försäljningsökning på nästan 50 procent jämfört med i fjol.
Joel Svensson meddelar att Halloween-försäljningen gick över förväntan och att alla varor som företaget lagerfört inför Halloween nu är helt slutsålda. De 75 miljoner som företaget omsatte i oktober kan jämföras med att omsättningen en vanlig månad ligger på mellan 15 och 20 miljoner kronor.
Partykungen har satt som strategiskt mål att omsätta en halv miljard kronor år 2025.
I och med årets prognos om cirka 300 miljoner kronor är vi på god väg. Planen är att fortsätta växa organiskt samtidigt som vi planerar för att lansera ytterligare en eller två marknader under nästa år, avslutar Joel Svensson.