E-handelsföretaget Partykungen, som numera går under namnet Partyking AB, har fått sin årsredovisning för 2018 publicerad. Bolaget fortsätter att växa men gör det denna gång med ett negativt rörelseresultat på nära 3 miljoner kronor (2,97).
Omsättningen stiger dock till 166 miljoner kronor för helåret 2018, vilket enligt Partykungen är en tillväxt med 25 procent jämfört med helåret 2017.
"Tillväxt framför lönsamhet"
Under “väsentliga händelser under räkenskapsåret” skriver Partykungen följande:
- Bolaget har under året satsat på tillväxt framför lönsamhet vilket resulterat i ett något lägre resultat än tidigare. Resultatet förväntas att förbättras framöver som en konsekvens av fortsatta effektiviseringar, högre bruttovinstmarginaler och skalfördelar givet högre omsättning.
25 procent från utlandet
Företaget avslöjar även hur stor andel av omsättningen som nu går via Partyking-verksamheten, som är Partykungens internationella namn.
- Företaget lanserade under maj 2018 en finsk webbutik under namnet Partyking.fi, vilket därmed blev företagets tredje marknad utanför Sverige. De externa marknaderna stod under verksamhetsåret för cirka 25 procent av den totala omsättningen.
200 miljoner kronor 2019
Partykungen avslöjar även att man under året lagt vantarna på domänerna Partyking.co.uk, .fr, .it, .lv, .is och .it. Det är alltså tydligt att den framtida planen är internationell expansion. Det ska dock inte ske i år, berättar företagets vd Joel Svensson.
- Vi har inte några planer på att lansera på ytterligare marknader under 2019 men vi förbereder för ett nytt land under nästa år. Det blir troligen Tyskland eller England, säger Joel Svensson till Ehandel.se.
I år ska allt krut istället läggas på att nå lönsamhet och en fortsatt ökad omsättning.
- 2019 har börjat starkt och vi räknar med att nå 200 miljoner kronor i omsättning under året och det med ett positivt resultat, skriver Joel Svensson.