ANNONS

Partybutiken slog 75 miljoner: “Hyfsad ökning med vinst”

Ayman Ammouri
Foto: Partyhallen

Snart öppnar man dörrarna till Norden.

ANNONS

Partyhallens medgrundare Ayman Ammouri berättade i fjol om en del svårigheter under 2021. Men det är inte uppenbart om man tittar på företagets bokslut för samma år.

Under år 2021 så hade vi ganska tuffa utmaningar. Det handlade bland annat om pandemin som fick våra leverantörer att höja priserna ganska mycket på grund av fraktkaoset, och även att många varor som vi beställde inte hann komma in i tid eller var slut, säger Ayman Ammouri.

Företaget lade sig dock inte ner utan hittade andra lösningar, som tyvärr åt lite av lönsamheten.

Vi fick då hitta andra leverantörer för att få in varor som tyvärr var mycket dyrare. Detta samtidigt som vi inte höjde priserna för oron att vi skulle tappa omsättning. Ändå så lyckades vi ganska bra, med en hyfsad ökning 2021 och med vinst.

Nettoomsättningen steg från runt 58 till 75 miljoner kronor i fjol. Vinsten sjönk något från året innan, men på sista raden hittar vi ändå respektabla 3 miljoner kronor.

Och trots att man fått kämpa med en hel del motgångar under 2021 så stoppar inte det framtidsplanerna.

"150 miljoner 2023"

Ayman Ammouri berättar bland annat att de har investerat en hel del pengar i logistiken. Partyhallen har idag ett nära 3 000 kvadratmeter stort lager, då de tog över grannens lokal i slutet på förra året.


Ayman Ammouri på företags lager

Vi har lagt ner mycket tid och pengar på att optimera lagret så att vi kan packa och plocka snabbare och mer effektivt.

Men den största satsningen är en internationell expansion som står inför dörren. En Norden-satsning ska nämligen inledas under det fjärde kvartalet i år.

Vi började redan i mitten på 2021 att anställa personer in house för att översätta texter och liknande för att förberedda inför 2022. Det har tagit väldigt mycket tid då vi har väldigt mycket produkter.

Hur ser det ut under 2022? Har tillväxten fortsatt?

Tillväxten har fortsatt i år, trots oroligheterna runt om i världen och den stigande inflationen. Vi tror att vinstmarginalerna kommer att bli bättre framöver och att när vi lanserat i Norden så kommer vi nå vårt mål på 150 miljoner 2023, säger Ayman Ammouri.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se