Parfym.se trotsade den allmänna trenden inom e-handeln förra året och levererade fram till augusti en fin tillväxt med förbättrad lönsamhet. Bolaget omsätter nu över en kvarts miljard och imorse så meddelade man att man går in i Norge som nytt land. Detta med Parfym.no.
LÄS ÄVEN: Parfym.se kliver över gränsen: “Tar vårt doftledarskap vidare”
Ehandel kontaktade företagets vd Jonas Häggqvist för att få veta mer om satsningen och hur det går för Parfymimperiet. Norge blir företagets tredje marknad efter att man gått in i Finland 2015, med Hajuvesi.fi.
Varför valde ni Norge som nästa land?
Norge är en spännande marknad, där vi tydligt ser ett stort intresse av lyx och nischprodukter. I och med vårt breda urval i denna kategori är vi övertygade om att vi kan tillmötesgå de norska konsumenternas behov, säger Jonas Häggqvist och fortsätter:
Det är en dynamisk marknad där e-handel kommit väldigt långt, och vi ser att det finns relativt stora likheter med hur vi i Sverige handlar och agerar.
Vad har ni för planer för att nå ut i landet?
Vi har ett antal events planerade under sensommaren och kommer även då att rampa upp den räckviddsbaserade marknadsföringen.
Vi frågade även Jonas Häggqvist hur de ska sköta logistiken till den nya marknaden. Och han berättar att de kommer köra med företagets befintliga Autostore-lager i Helsingborg men att man kommer att använda Bring i Norge.
Vi börjar med last mile tillsammans med Bring och räknar med att koppla på fler fraktalternativ för kunden successivt under andra halvan av året.
Kan ni avslöja något om nästa steg på expansionsresan?
Jag kan inte gå in på det, tyvärr.
När vi ändå hade Jonas Häggqvist på tråden så var vi förstås tvungna att höra hur ekonomin ser ut. Det förra räkenskapsåret levererade som sagt fina siffror men det avslutades alltså den sista augusti i fjol.
Hur har det sett ut sedan dess?
Vi ser fortsatta lönsamhetsförbättringar mot 2022/2023 samt en fin tillväxt, vilket vi är mycket stolta över med tanke på den enorma konkurrens vi har i vår bransch, med flertalet aktörer i vår bransch som fortsätter att driva sin verksamhet år ut och år in med stora förluster, säger Jonas Häggqvist.