Apotea startade som Familjeapoteket.se och blev det första fullskaliga nätapoteket med tillstånd ifrån Läkemedelsverket. Namnbytet kom efter att Pär Svärdson 2011, en av grundarna av nätbokjätten Adlibris, gått in som ägare och vd i bolaget.
När Pär tog över rodret gjorde Apotea en förlust på 19 miljoner, med en omsättning på 12 miljoner, men under 2013 omsatte bolaget över 100 miljoner kronor och gick med vinst. Deras e-handel har också prisats vid ett flertal tillfällen.
Det som lockade Pär var att apoteksbranschen hade en nästan obefintlig e-handel, trots att den var utmärkt lämpad för nätet.
Branschledande prispressare
Med Adlibris ändrades spelreglerna för hur vi köper böcker och Pär berättade redan 2011 att han såg flera likheter mellan bok- och apoteksbranschen. Bland annat när det gäller distribution och priser. Han anser också att Apoteas roll i branschen kan liknas vid den som Adlibris kom att få i sin, som branschledande prispressare.
– I butiker har man ofta handelsmarginaler runt 45–50 procent. Inom e-handel handlar det snarare om 25 procent. Jag är stolt eftersom många personer som behöver mycket läkemedel också har dålig ekonomi. Dem sparar vi pengar åt, säger Pär Svärdson, till tidningen Dagens Apotek.
Precis som med Adlibris har Pär bland annat satsat på en ny lager- och distributionslokal i Morgongåva som ska optimera nätbutikens flöde. Och just leveranserna är en viktig pusselbit, och kommer att bli allt viktigare när e-handeln mognar.
– Vilken dag som helst kommer vi att införa att man kan beställa på kvällen och få leverans på förmiddagen efter. Vi har redan kvällsleveranser för kunder som beställt på förmiddagen samma dag, säger Pär Svärdson.
Källa: Dagens Apotek
Bild: Nya lagret i Morgongåva