Igår kväll avgjordes den 24:e upplagan av entreprenörsutmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year i Sverige. Den som tog hem förstapriset och titeln "Sveriges främsta entreprenör" var Apoteas vd och grundare Pär Svärdson, som därmed blir Sveriges representant i världsfinalen i Monaco början av juni.
Vinnaren utsågs av en extern oberoende jury som motiverar utnämningen på följande sätt:
En idéspruta som älskar att få bolag att växa och bli bättre – så kan Pär Svärdson beskrivas. Han har förändrat en hel bransch och knäckt koden för snabb tillväxt. Trots sina framgångar har Pär Svärdson fortsatt stora ambitioner, inte minst när det gäller miljö och hållbarhet. Pär Svärdson är en super-serieentreprenör som skapat inte bara ett, utan två miljardföretag.
Kort sammanfattat har Pär Svärdson både grundat nätbokhandeln Adlibris och nätapoteket Apotea. Adlibris såldes till Bonnier och Apotea är idag en av landets största nätbutiker. Under 2018 omsatte företaget över 2 miljarder kronor.
Om jag skulle definiera ordet entreprenör genom att gestalta det hade jag valt Pär Svärdson, säger Günther Mårder, juryordförande för EY Entrepreneur Of The Year.
Pär är sinnebilden av en entreprenör. Han vågar bryta ny mark och är uthållig. Det vi ser utåt är två formidabla företagsbyggen, men som en sann entreprenör har han även haft motgångar. Hans entreprenörsförmågor går det inte att tvivla på efter dessa två bolagssuccéer. Pär Svärdson är en mycket värdig vinnare av EY Entrepreneur Of The Year.