Den rosafärgade tidningen Financial Times som dagligen läses av 2.1 miljoner har nu fler digitala prenumeranter än till den tryckta varianten. Antalet onlineprenumeranter är nu 300 000, jämfört med 299 000 som betalar för att få den i bläck.
– Vår tillväxt i detta tuffa klimat avspeglar de åtgärder som vi tog till tidigt, speciellt för att bygga våra innehållsmässiga intäkter och driva våra digitala och mobila lösningar, säger vd John Ridding, i en kommentar.
Financial Times är dock inte den enda tidningen som ser en ökning av sina betalande användare. Även för New York Times har antalet betalande onlineprenumeranter stigit till 509 000, vilket är att jämföra med papperstidningens veckodagsupplaga på 779 731 exemplar.
Uppåt även för musik och film
Det är inte bara tidningsvärlden som ser fler betalande användare på nätet. Även inom musik och film börjar fler och fler bli villiga att betala för digitalt innehåll. Något som bland annat Spotify och liknande tjänster märkt av på senare tid.
Även när det gäller böcker så finns det en stor efterfråga. I USA och Storbritannien är marknaden för e-böcker väldigt stor. Och Amazon säljer idag mer e-böcker än av den tryckta varianten i Storbritannien.
Marknaden är idag inte så stor i Sverige men det finns inte heller någon bra lösning eller något större utbud, något som vi noterat tidigare.
Annars är det en kul utveckling att se att fler och fler vill betala för innehåll på nätet. Men det vill till att det finns bra och prisvärda lösningar så att det är intressant för konsumenterna.
Källa: TechCrunch