ANNONS

Panta är hett - 10 miljoner användare om två år

Här är några av de anställda inom Bower, Suwar Mert syns på bilden i en blå polotröja.

App-raketen Bower erövrar Los Angeles inom kort.

ANNONS

Pant-appen Bower växer så att det knakar. Och som Ehandel rapporterat om tidigare är det flera företag som hoppat på panttrenden, Blomsterlandet, Apotea och Plantagen är några.

Och det ä tydligt att bolagets vd har storslagna planer, på bara två år ska antalet användare öka från 300 000 (idag) till 10 miljoner användare (år 2024) och bolagets omsättning ska gå från 5,4 miljoner till 17 miljoner på ett år.

2015 sa Suwar Mert upp sig från sitt jobb som civilingenjör för att starta ett företag som skulle syssla med pant på tygkassar, men idén flög inte.

Jag fick idén när jag var med min fru och dotter i Thailand, att jag vågade berodde nog på att jag kommer från en familj med åtta syskon och jag tänkte att vi kommer kunna flytta hem till någon av dem om jag inte får företaget lönsamt.

Företagsidén med att panta tygkassar övergick till pant på butikernas plastpåsar, men det var ett analogt system som inte heller landade väl hos konsumenterna.

"Fem kronor per pantad förpackning"

Men Suwar Mert behövde inte flytta till någon i syskonskaran, utan han tänkte om, och 2019 kom han på den pantlösning som Bower står bakom.

När man registrerar sin pant hos Bower får man poäng, hur konsumenten kan använda de poängen är upp till kunden. Panten kan delas ut i pengar eller som tillgodo vid nästa köp.

Skincity, till exempel, ger tillbaka fem kronor per pantad förpackning till sina kunder, säger Suwar Mert.

Man kan även välja att donera sina Bowerpoäng till olika företag som finns valbara i appen.

Namnet Bower kommer från Bowerbird i Australien, det är en fågel som sorterar efter olika färger, berättar Suwar Mert.

Anställer på löpande band

Bolaget har 26 anställda idag men kommer vara 30 anställda innan sommaren. Den kompetens som de fyllt på med är ingenjörer och techpersoner.

Bower finns i Norden och alldeles snart i Storbritannien och inom en månad är företaget etablerat även i Los Angeles.

Och vi fick nyligen en förfrågan från Zespri, världens största marknadsförare av Kiwi. De hittade oss efter att ha letat ett tag, vi fick möjlighet att pitcha och så fann vi tycke för varandra.

Att Bower attraherar stora företag som Procter & Gamble och Unilever tror Suwar Mert beror på att appen är skalbar.

Suwart Merts mål är att Bower når en omsättning på 17 miljoner kronor i år.

2021 omsatte vi 5,4 miljoner kronor och året innan 1,1 miljoner kronor, berättar Suwar Mert.

"Vår förhoppning är att allt får ett pantvärde".

Att Bower växer så mycket just nu, menar Suwar Mert beror på att alla företag pratar om cirkulär ekonomi.

Men även om du har en hållbar och återvinningsbar förpackning så spelar det ingen roll så länge den inte återvinns. Och där kommer Bower in i bilden, säger Suwar Mert.

Det som prioriteras just nu, är att lansera tjänsten brett och på flera internationella platser, än vad som redan har gjorts.

Vi har inga direkta konkurrenter, men det finns liknande lösningar i Italien, Spanien och Österrike. Vår förhoppning är att allt får ett pantvärde, att vi kan skapa fler vertikaler, att det ska gå att, via oss, panta möbler och textilier.

Vad kostar det som företagskund att ansluta sig till er?

Det är en årlig licensavgift som är cirka 125 000 kronor, beroende på marknad och hur många produkter man har.

Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se