Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

De spräckte miljarden - så blir livet under nya ägaren: "Börjar en resa"

Philip Mossinger, CMO och Vice VD på Panduro
Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vi kommer att utveckla ännu mer 2023".

ANNONS

Tittar man på Panduros förra räkenskapsår 21/22 så omsatte de för första gången i historien över miljarden och nådde över 1 miljon medlemmar i deras kundklubb.

Vi har under 2022 en fortsatt bra fart på försäljningen men har precis som många andra retailbolag märkt av att kunden håller hårdare i plånboken jämfört med tidigare, säger Philip Mossinger, CMO och vice vd på Panduro, till Ehandel.

Hur går det för Panduro e-handel kontra fysisk butik?

Vi ser inte vår e-handel och fysiska butiker som separata kanaler utan för kunden handlar du hos Panduro oavsett kanal och det är så vi styr verksamheten.

Hur ser ägarbilden ut idag? Har Lekolar fullt ägarskap nu?

Det stämmer, sedan i november 2022 ägs Panduro av Lekolar men som tidigare kommunicerats kommer Panduro fortsatt att drivas som en fristående verksamhet. Vi har dock mycket gemensamt även om vi riktar oss mot olika målgrupper och nu börjar en resa att lära känna och lära av varandra.

Hur gick Black Friday?

Vi tycker att vi gjorde en bra Black Friday i år, med tanke på de utmaningar handeln har, där vi inom B2C ökade med tre procent jämfört med förra årets Black Friday/Black Week.

Vilka är storsäljarna nu kring jul? 

I juletid säljer vi mycket julartiklar samtidigt som våra större set är det som går bäst just nu.

Vilka personalförändringar kan bli aktuella med Lekolar som ägare? Blir du själv kvar som vice vd och CMO?

Panduro fortsätter att drivas som en fristående verksamhet med Lekolar som ägare och därmed med samma organisation. Så ja, jag blir kvar som CMO och vice vd

Finns det några andra förändringar som är på gång gällande online-delen?

Vi arbetar konstant med att förbättra kundresan på Panduro. Allt ifrån hur vi presenterar inspirationer och produkter till mer tekniska aspekter. Vi A/B-testar och utför kund- och varumärkesundersökningar för att hela tiden lyssna av från kunder vad vi kan förbättra. Detta är till stor del grunden i vårt förändringsarbete kopplat till kundresan. En annan viktig del är vår kundklubb som vi ständigt utvecklar med nytt innehåll för att ta hand om våra mest trogna kunder och som vi kommer utveckla med ännu fler funktioner under 2023. Vi vill hjälpa kunden så gott vi kan så varje kund får en känsla av att man vill komma tillbaka till Panduro.

Vilka marknader har ni i dag och vilka nya är på gång?

För varumärkena Panduro och Kreatima finns vi i Sverige, Norge och Danmark med butiker och e-handel. Vi har dessutom vårt dotterbolag Pipoos i Benelux. Det som är nytt är att vi nyligen startat upp vår e-handel i Finland.

Vilka ser du som de största utmaningar för handeln just nu?

Just nu finns det många utmaningar. Trafiken generellt samt att kunderna är mindre benägna att handla än tidigare är utmaningar som är här just nu och som vi tror kommer hålla i sig framöver. När våra kunder väl handlar så är det mer planerat och därav svårare med merförsäljning. Dessutom är det en utmaning att bibehålla marginalen, det är svårt att möta en så hög inflation.

Har ni planer på att ingå några spännande samarbeten? Med leverantörer eller/ och andra e-handlare?

Ja, det har vi men inget jag berätta om just nu, utan det får ni se 2023.

Hur mkt omsätter ni? Hur stor del av den omsättningen står online, kontra fysisk butik för?

För räkenskapsåret 2021/2022 omsatte hela Panduro-koncernen 1 045 miljoner kronor. Fördelningen mellan e-handel och butik skiljer sig mellan länderna vi är verksamma i, men i snitt ligger e-handeln på 20 procent av omsättningen för vår B2C-affär.

Dela artikeln: