NÀr pandemin slog till i samhÀllet var det inte bara den fysiska handeln som gick i uppförsbacke. MÄnga företag och branscher gick pÄ knÀna, och en del klarade den svÄra tiden samtidigt som andra var tvungna att ge upp. ReklambyrÄn R3 var en av dem som hamnade i en tuff situation.
Det var som att slÄ av en strömbrytare, skriver bolaget i en kommentar.
Kunderna höll hÄrt i sina marknadsbudgetar och prioriterade sin egen överlevnad. DÄ var byrÄn tvungen att tÀnka om, och rÀddningen blev e-handeln.
Det var verkligen en kalldusch. Men nÀr vi hade tagit oss igenom det vÀrsta flödade kreativiteten som vi inte fick utlopp för i vÄras, nÀr det var som tuffast, sÀger Robin Rudholm, vd pÄ R3 reklambyrÄ.
Vi har lÀrt oss massor under den hÀr tuffa perioden och idag har vi anpassat oss och Àven vunnit mark.
Företaget bestÀmde sig för att anvÀnda sin kreativitet till att börja designa posters, och nu lanseras ett fÀrskt posterföretag, Designed Posters.
Vi har tidigare byggt ett hundratal e-handelssidor för mÄnga kÀnda varumÀrken. Designed Posters var dÀremot den första e-handeln som vi som byrÄ skulle bygga och dessutom driva helt sjÀlva.
ByrÄns designers och fotografer la överbliven tid pÄ att skapa posters. Nu har företaget runt 100 egna posters i webbutiken, som skickas signerade av respektive kreatör.
Pandemin blev ett perfekt tillfÀlle att utmana oss sjÀlva. Hela projektet var en experimentlÄda dÀr vi fick tÀnka noggrant pÄ alla delar. Inte bara skriva kod och arbeta med SEO utan faktiskt organisera leverans, tredjepartsavtal och, inte minst, designa alla posters sjÀlva, sÀger Robin.
Nu nÀr byrÄn sakta med sÀkert ÄtergÄr till sin kÀrnverksamhet har en person valt att ta pÄ sig e-handelsansvaret och jobba heltid med den nya nÀtbutiken.
Det kÀnns fantastiskt att sidan nu Àr live. Jag Àr vÀldigt stolt över hela teamet pÄ R3. Dels hur alla har tagit sig igenom den tuffa perioden, men ocksÄ hur kreativa och motiverade de har varit för att göra Designed Posters till verklighet, avslutar Robin Rudholm.