När pandemin slog till i samhället var det inte bara den fysiska handeln som gick i uppförsbacke. Många företag och branscher gick på knäna, och en del klarade den svåra tiden samtidigt som andra var tvungna att ge upp. Reklambyrån R3 var en av dem som hamnade i en tuff situation.
Det var som att slå av en strömbrytare, skriver bolaget i en kommentar.
Kunderna höll hårt i sina marknadsbudgetar och prioriterade sin egen överlevnad. Då var byrån tvungen att tänka om, och räddningen blev e-handeln.
Det var verkligen en kalldusch. Men när vi hade tagit oss igenom det värsta flödade kreativiteten som vi inte fick utlopp för i våras, när det var som tuffast, säger Robin Rudholm, vd på R3 reklambyrå.
Vi har lärt oss massor under den här tuffa perioden och idag har vi anpassat oss och även vunnit mark.
Företaget bestämde sig för att använda sin kreativitet till att börja designa posters, och nu lanseras ett färskt posterföretag, Designed Posters.
Vi har tidigare byggt ett hundratal e-handelssidor för många kända varumärken. Designed Posters var däremot den första e-handeln som vi som byrå skulle bygga och dessutom driva helt själva.
Byråns designers och fotografer la överbliven tid på att skapa posters. Nu har företaget runt 100 egna posters i webbutiken, som skickas signerade av respektive kreatör.
Pandemin blev ett perfekt tillfälle att utmana oss själva. Hela projektet var en experimentlåda där vi fick tänka noggrant på alla delar. Inte bara skriva kod och arbeta med SEO utan faktiskt organisera leverans, tredjepartsavtal och, inte minst, designa alla posters själva, säger Robin.
Nu när byrån sakta med säkert återgår till sin kärnverksamhet har en person valt att ta på sig e-handelsansvaret och jobba heltid med den nya nätbutiken.
Det känns fantastiskt att sidan nu är live. Jag är väldigt stolt över hela teamet på R3. Dels hur alla har tagit sig igenom den tuffa perioden, men också hur kreativa och motiverade de har varit för att göra Designed Posters till verklighet, avslutar Robin Rudholm.