ANNONS

Paketexplosion: Postnords volymer mer än dubblade efter köpfesten

Rejält upp från en vanlig vecka.

ANNONS

Postnord har nu räknat alla paket som passerade deras terminaler efter den stora köpfesten i slutet av november. Och trots oroligt omvärldsläge och hög inflation gick e-handeln varm, meddelar fraktjätten.

För Postnords paketverksamhet peakar volymerna det första vardagsdygnet efter Black Friday, det vill säga i år den 27–28 november. Under det mest intensiva dygnet hanterade vi 1,2 miljoner paket och varubrev, i nivå med förra året. Det kan jämföras med en vanlig vecka då vi i snitt sorterar runt en halv miljon paket per dygn, säger Marie Rudolfsson, Postnords chef för affärsområde paket.

Likt andra rapporter så pekar alltså även Postnords volymer på att årets Black Friday låg i linje med fjolårets köpfest.

En tydlig trend är att e-handelns erbjudanden börjar allt tidigare, med följd att konsumenterna också handlar tidigare. Black Friday blev Black Week och kan i framtiden mycket väl bli Black Month. Konjunkturen påverkar beteendet kring jakt efter prisvärda klappar, men inte totalsumman. I E-barometern ser vi att konsumenterna lägger ungefär samma totalsumma på julklapparna men på lite billigare varor, säger Linn Bjurek, projektledare E-barometern Postnord.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se