ANNONS

Paid social-proffset tacklade iOS-uppdateringen - slår nu 4 miljoner

E-handelsprofilen Jonas Carlström driver Paidsocial.se.

Ger e-handlarna sina bästa tips i ny utbildning.

ANNONS

Med tidigare arbetsgivare som Mat.se, NA-KD.com och Star Republic, är Jonas Carlström ett känt namn för många inom e-handeln. Sedan ett par år tillbaka driver han den egna satsningen Carlström Coaching, som nu ska byter namn till Paidsocial.se. Förra året kom företaget bakom satsningen - Pink Frog Marketing AB - upp i en omsättning på 4,2 miljoner kronor samtidigt som rörelseresultatet landade på strax under 2,2 miljoner kronor. Dessutom har företaget nu vuxit till att sysselsätta en handfull personer till, och inom kort planerar man att bli ännu fler.

Själv ser Jonas Carlström en stark efterfrågan på kunskaper inom betald marknadsföring i sociala medier. Nu i januari lanserar hans företag en ny sajt kopplad till det nya namnet, och går i samband med det från att vara något av ett coachingprogram till en bredare utbildning som möjliggör för besökarna att bli certifierade inom marknadsföring i sociala medier och e-mail.

Förutom att folk är vana vid att ha möten remote så ser fler fördelarna med att utbilda sig hemifrån och vid sidan om sitt ”vanliga” jobb på mer anpassningsbara tider. Det är också relativt billigt att skaffa expertkunskaper som ger resultat under tiden du lär dig, jämfört med vissa universitets terminsavgifter, studielån, läroböcker, pendling till föreläsningar, studentboende och så vidare, säger han som svar på frågan om varför så kallade expertutbildningar har ökat i popularitet.

"Inte lika enkelt som tidigare"

Via Jonas Carlströms utbildning kan till exempel e-handlare lära sig grunderna i social marknadsföring. Deltagarna får koll på aktuella förutsättningar och nyheter gällande olika kanaler, så att de får möjlighet att planera sin marknadsföring. Dessutom ingår support och hjälp att komma igång - allt till en billigare peng än om e-handlaren hade tagit in en extern byrå, menar Jonas Carlström.

Många av våra kunder är e-handlare som har en försäljning igång och ofta omsätter mellan en och tio miljoner kronor per år. De flesta har provat att annonsera på egen hand och har nu upptäckt att det inte är lika enkelt som tidigare. Det räcker sällan idag att bara ladda upp produktkatalogen på Facebook, Instagram eller andra kanaler för att bli lönsam, säger han, och fortsätter:

Det innebär att byråer innan kunde skapa värde på detta sätt och endast ta cirka 5000 till 8000 kronor per månad för det. Men det innebär också att samma byrå max kan lägga 5 till 8 timmar per månad på kunden för att inte gå med förlust, om man antar att konsulten debiterar cirka 1000 kronor per timme. I dag behöver de flesta mer hjälp än att bara rent mekaniskt sätta upp en kampanj på populära annonskanaler för att bli lönsam och för att kunna skala upp.

Genom att inte förlita sig på externa byråer blir e-handlarna dessutom bättre kravställare, vilket gör det lättare att ta in extern hjälp i ett senare skede.

Häromdagen blev jag kontaktad av en kvinna som går programmet. Hon berättade att hon lärt sig att med hjälp av Facebook-annonsering generera trafik och försäljning till över 6 miljoner. Det har gjort att investerare nu fått upp ögonen för henne och vill köpa in sig och ta hennes varumärke utomlands. Det är berättelser som den som driver och inspirerar mig.

Har börjat investera i e-handlare

Något som det inte skrivits så mycket om - men som dock har lett till en tuffare verklighet för många e-handlare - är den så kallade iOS-uppdateringen. Den går ut på att Apple gjort det svårt, för att inte säga omöjligt, för företag att rikta marknadsföring till konsumenter kopplat till vad de tidigare har besökt.

Men enligt Jonas Carlström finns det sätt att arbeta runt uppdateringen.

Man kan inte komma undan iOS-uppdateringen men man kan navigera förbi den genom att använda flera strategier för att få bättre effekt av annonseringen. Det är saker som vi går igenom i detalj i den nya uppdateringen av vår utbildning.

Det kan till exempel handla om att bygga kampanjer på ett annorlunda sätt, att fokusera på att generera e-postadressser, att öka ordervärdet vid köp och att få fler att handla oftare.

Ju mer av detta man får på plats desto snabbare kan du navigera förbi problemen med iOS-uppdateringen eftersom dessa saker ökar avkastningen man får på varje annonskrona, oavsett vilken annonskanal du fokuserar på.

Ett tydligt tecken på det är att vi i dag spenderar mer på Facebook och Instagram än innan iOS-uppdateringen för de annonskonton vi hanterar. Men det gäller i och för sig för företag där man så att säga har gjort jobbet.

Det här året planerar Jonas Carlström att dubbla omsättningen i sitt bolag, genom att både bygga ut kursutbudet ytterligare och att utöka den personliga supporten. Sen är tanken att Paidsocial.se ska expandera till fler marknader, både i och utanför Norden.

En annan rolig del är att vi även börjat investera delar av överskottet i e-handelsföretag som verkar lovande. Tack vare våra fler än 130 deltagare i programmet så har vi insikt i flera lovande företag i ett tidigt skede. Vi har redan en del projekt igång där vi antingen gått in med egna pengar eller via ”consulting for equity” för att på sikt bygga upp en portfölj av spännande företag som vi tror på, avslutar han.

LÄS ÄVEN: Hur du får folk att köpa av dig oftare – heta Paid Social-tips 2022

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap