Den kom från ingenstans och plötsligt var den det enda folk talade om. 2020 blev året då sporten padel på allvar intog Sverige. Och vilket intåg! Från att ha fört en lite trevande tillvaro med ett begränsat antal padelhallar runt om i landet, blev efterfrågan på speltid plötsligt så stor att självaste Globen gjordes om till en hall med 14 padelbanor. Och av allt att döma står hallen knappast tom. Häromveckan rapporterade sajten Padel Direkt om att bokningsbotar stjäl padeltider för att sälja dem vidare i sociala medier, vilket lett till överbelastning hos bokningssajten Matchi och frustration hos de kunder som blivit utan bana.
Det starka intresset för att spela padel har förstås också märkts av i e-handelns värld. Strax före jul berättade vi om e-handeln Padelspecialisten, som sett en tydlig försäljningsökning det senaste året.
LÄS ÄVEN: Smash i e-handeln - från hobby till försäljning i miljonklassen
Men det finns fler aktörer som vill ha en del av den växande padelkakan. En av dem är Ongoal.se, som under 2020 uppnådde en omsättning på 8,2 miljoner kronor - en ökning på cirka 230 procent från 2019.
Padel har som sport ökat kraftigt i Sverige under 2020, vilket inte är så konstigt med tanke på vilken rolig och social sport det är. Vi på Ongoal var relativt tidiga i Sverige med att börja sälja padelprodukter och har satsat hårt på padel sedan dess, säger grundaren Magnus Lindgren till Ehandel.
Vår padelkategori har ökat kraftigt under 2020, både i utökat sortiment och ökad försäljning, medan vår innebandykategori har haft det tuffare på grund av pandemin. Vårt fokus online tillsammans med våra täta relationer med världsledande märken har varit en viktig faktor för vår tillväxt, fortsätter han.
"Här för att stanna"
Inför 2020 valde Magnus Lindgren att säga upp sig från sitt ordinarie jobb och istället satsa fullt ut på sin växande e-handel.
Vad tror du om det här året, ser det starka intresset ut att hålla i sig?
Padelintresset fortsätter att växa. Intresset är enormt och det är fortsatt svårt att få tag på padeltider på flera håll. Vi hoppas även att innebandyn kan komma tillbaka till samma nivå som tidigare. Med hänsyn till starten på 2021 så känns en fördubbling av 2020 års omsättning inom räckhåll.
Globen har blivit Padelhall (Foto: globenpadel.se)
Enligt Magnus Lindgren finns det i Sverige för närvarande cirka 2 000 padelbanor, varav cirka 1 200 ska ha byggts under 2020. Det här året väntas ytterligare 800 nya banor se dagens ljus.
Frågan är hur många banor som krävs för att hitta rätt nivå, men det får framtiden utvisa. Padeln är här för att stanna!
Utöver Padelspecialisten och Ongoal finns en rad andra butiker som vänder sig till den som är ute efter ny padelutrustning. Via en snabb googling hittar vi till exempel Padelexpert.se, Rocketpadel.com och Padelnest.se.
Men det finns plats för ännu fler. Det menar i alla fall gänget bakom Big Padel, en ny sajt som har siktet inställt på att bli den största i Sverige inom sin nisch.
"Vi är helt frälsta"
Företaget grundades av Stefan Bondesson och Rickard Edmund. Stefan Bondesson beskriver dem båda som företagare och entreprenörer när vi når honom på telefon. Han är själv verksam inom allt från profilkläder till en skilsmässoapp, och att just padeln skulle bli duons nästa projekt låg inte långt borta.
Dels har vi ett jäkla intresse själva, med betoning på jäkla. Vi är helt frälsta. Sen är vi ju entreprenörer i själen och då händer det att man ligger vaken på nätterna och funderar på nya affärsidéer, säger Stefan Bondesson till Ehandel.
Trots att sajten i skrivande stund ännu inte har lanserats har Big Padel numera samlat totalt sex delägare, som till vardags arbetar inom allt från layout och grafik till ekonomi och marknadsföring.
Målet är att bli den största plattformen som bara fokuserar på padel. Vi kommer att sälja allt från racketar till tillbehör och kläder men tänker också att vi ska erbjuda olika tjänster. Det kan till exempel vara att man vill boka en personlig tränare eller att man har dragit på sig en skada och behöver en tid hos en kiropraktor eller en naprapat.
På sikt hoppas man även på att det ska gå att boka pass på sajten, att man ska kunna erbjuda olika resor och event och kanske också att Big Padel ska kunna ta fram drycker och bars och profilkläder under det egna varumärket.
Det finns egentligen inget slut på möjligheterna i detta. Jag har till exempel jobbat med profilkläder i flera år så jag har bra ingångar till den typen av produkter.
Men även om projektet i sin helhet redan ligger i startgroparna så finns det verksamhet i kulisserna. Tillsammans med sina kollegor driver Stefan Bondesson sedan en tid tillbaka ett padelnätverk som i nuläget har 24 medlemmar. Det går ut på att entreprenörer ses och spelar samt för att göra affärer med varandra.
Kombination av motion och underhållning
Själv upptäckte Stefan padeln för ett par år sedan i samband med en vistelse i Spanien, där sporten är betydligt mer utbredd än i Sverige. Sedan två år tillbaka spelar han aktivt, gärna sju dagar i veckan när han har möjlighet.
Varför har sporten blivit så populär, tror du?
Det beror nog en hel del på corona, att man har kunnat komma iväg och spela samtidigt som gym kanske varit stängda. Sen kan jag också säga att jag fyller 50 i år och jag har spelat fotboll och hockey större delen av livet. Men att börja med en ny sport i min ålder, det är svårt att bli riktigt bra. I padel kan man vara medelmåttig och ändå ha kul. Man spelar ju två och två och man lär sig spelet fort.
Så det är en kombination av hälsa och motion och att det är roligt och utmanande, man vill alltid bli bättre.
Enligt Svenska Padelförbundet finns det för närvarande cirka hundra padelföreningar i Sverige och runt en halv miljon svenskar beräknas nu ha provat på sporten. Frågan är alltså hur länge de nuvarande banorna räcker till, även om man räknar med de 800 nya som uppges vara på gång. Särskilt om man som Stefan oftast spelar två timmar per tillfälle.
Det är två timmar glädje per gång, jag hade lätt kunnat spela i fyra timmar, avslutar han.
LÄS ÄVEN: E-handelsprofilen slår till igen - öppnar ny webbshop