ANNONS

På turné med "Systembolagets pressbyrå"

På turné med "Systembolagets pressbyrå"
Johan Segerberg med några av de flaskor han levererar ut till kunderna under kvällen
Ehandel.se

Bubblig.se har minst sagt orsakat en del rabalder i e-handelssverige. Ehandel.se följde med på en tur över bron och ut till kunderna i Malmö och Lund.

ANNONS

Eftermiddagssolen låter sina första vårstrålar lysa över Hyllie station i Malmö. En bil stannar utanför shoppingcentret Emporia och en stilig herre i smoking öppnar dörren till passagerarsätet.

- Hoppa in! säger Johan Segerberg glatt.

Han är 28 år och Bubblig.se är inte hans första företag. Bland annat driver han även VR Malmö, där privatpersoner och företag kan testa på att uppleva virtual reality.

Drönarleverans som aprilskämt

Dagen är 1 april och Johan Segerberg passar på att erbjuda ett skojfriskt leveransalternativ på hemsidan.

- Det ska bli spännande att se om någon uppmärksammar mitt aprilskämt, säger han med glimten i ögat.

Det visar sig att den som önskar dagen till ära kan beställa en drönarleverans. Inte på riktigt förstås, men Johan hoppas att någon ändå ska nappa på idén.

Och just idéer har han gott om. Tanken på Bubblig.se uppstod när Johan Segerberg själv försökte lösa en knivig situation.

- Som företagare försöker man ju lösa de problem som man själv har. Och det här är väl ett problem, att inte kunna få tag få tag på alkohol efter Systemets stängning. Jag är nog inte ensam om att ha hamnat i den situationen, konstaterar han och fortsätter:

- Sen kom det då ett tillfälle då jag själv beställde sex flaskor bubbel från ett online-företag. De levererade flaskorna hem till dörren efter en vecka och då undrade jag; ”hmm, nu har jag fått tag på alkohol utan Systemets inblandning. Hur gick det här till?"

Inte förbjudet att korta leveranstiden

Han började läsa lagtexter och försökte sätta sig in i vad som gällde kring alkoholleveranser.

- Jag kollade om det fanns något hinder i lagen för att korta ner leveranstiden från en vecka till några timmar och det fanns faktiskt inga sådana laghinder. Och då var det lika bra att köra.

Eftersom Johan Segerberg hade läst lagtexten och visste att det var förbjudet att leverera alkohol till privatpersoner inom Sverige, blev lösningen att öppna ett danskt bolag. Efter uppmärksamhet i media, bland annat från oss på Ehandel.se, började kunderna rulla in.

- Det här är bästa tiden på veckan, säger Johan Segerberg när vi rullar ut på Öresundsbron.

Solen blänker över sundet och utsikten är stillsam, men magnifik.

Öresundsbron

Jag är dock inte den första som åker med på Bubblig Tour tur och retur. Financial Times och Timbro, bland andra, hann före.

IOGT-NTO på krigsstigen

Sedan starten i vintras har det dock stormat rejält kring Johan Segerbergs bolag. Inom loppet av bara några månader lyckades han bli polisanmäld av sin egen branschorganisation och få IOGT-NTO att gå på krigsstigen.

Och enligt Johan är det kanske inte så jättekonstigt. Andra aktörer fokuserar på att leverera fina viner, inga boxar, ingen öl eller sprit och kämpar för att bli legitimerade. Helt plötsligt poppar Bubblig.se upp och börjar köra ut både öl och boxar till privatpersoner, resonerar han.

Bubblig.se gillades av kvinnorna

Någon beskrev Johan Segerbergs verksamhet som “Systemets pressbyrå”, en beskrivning som han själv tycker är passande.

- När jag skulle välja namn hade jag några olika alternativ och till slut ställde jag frågan till folk; vilket namn gillar ni mest? Framförallt hos kvinnorna så gillades Bubblig.se. Så då körde jag på det.

Utan att behöva veva ner bilrutan blippar Johan Segerberg ett brobizz mot en automatisk avläsare och kan passera över till den danska sidan av bron. Det märks att han fått rutin på processen.

Han säger att han tar uppståndelsen kring företaget med ro. Något otalt med Nätvinhandlarnas branschorganisation har han absolut inte och förundersökningen mot honom är nedlagd.

- Polisen hittade inget olagligt i det jag gör, säger han lugnt. 

“Jag vill bara bedriva laglig verksamhet”

Snart kan dock nya orosmoln vara på väg att segla upp. Som Ehandel.se kunde avslöja i december är ett nytt lagförslag på väg att sätta P för Bubblig.se och andra företag som bedriver distanshandel med alkohol.

- Jag vill ju bara bedriva en laglig verksamhet, så det är svårt att se hur jag ska kunna driva den verksamhet som jag gör just nu, om lagförslaget går igenom rakt av. Men så som jag förstått det är det vissa remissinstanser som påpekar att lagförslaget inte skulle hålla i EU-rätten, så vi får väl se vart det landar.

Måste ha lagret i Danmark

Han svänger in i ett ganska öde område, stannar utanför en svart garageliknande port, öppnar luckan och rullar in. 

Bubblig.se:s lager i Damark

Just det faktum att själva lagret ligger i Danmark är det som gör verksamheten laglig, menar Johan Segerberg. Solen gassar fortfarande på himlen. Klockan närmar sig 18.

- Det är nu det börjar droppa in. Nästa bryttid är nu vid 18, förklarar Johan och syftar på de tider då kunderna senast kan beställa för att få sin leverans inom de utlovade två timmarna.

Johan Segerberg kollar inkommande beställningar på sajten utanför lagret i Danmark 

Vanligen har han två bryttider per kväll han jobbar, en vid sex och en ungefär vid nio. De flesta beställer vid sex, vilket bland annat har att göra med att Bubblig.se enligt lag inte får leverera alkohol till någon som redan är märkbart påverkad av alkohol.

“Inte bara ungdomar”

Många vill alltså ha något till förfesten. Men inte bara.

- Det är det som har varit så kul att se! Det har inte bara har varit ungdomar, utan det är allt från 20-åringar som ska ha förfest till en 73-årig man som glömde att han inte längre bodde i Frankrike och hade satte sig och googlat: “Nån måste ju ha löst det här…” Och det är ändå kul att folk söker efter ett alternativ, trots att de "vet" att det inte finns något. Och så hittar de Bubblig.se, det är jätteroligt.

Solen har börjat närma sig horisonten och bryttiden har passerat. De som varit inne på sajten har hunnit slutföra sina beställningar och Johan Segerberg lastar in flaskor och burkar som folk har beställt i bagageutrymmet på bilen.

Vi rullar tillbaka mot bron. Han har aldrig blivit stoppad av någon som undrar vad han har i bakluckan, men kontrollanten brukar kommentera hans stiliga klädsel.

“Det är någonting nytt”

Första kunden är en kille i en lägenhet i centrala Malmö som vill ha något gott att dricka. Han presenterar sig som Viktor och har beställt från Bubblig.se för första gången.

- Jag hade inte hunnit förbi Systemet, så jag tänkte: “Ja, varför inte pröva. Det är någonting nytt.

Kunden Viktor köpte öl.

Förklaringen är något som ska återkomma under kvällen. Vi levererar till ytterligare att par kunder innan vi rullar vidare mot Lund. Alla vi träffar har liknande förklaringar - de hann inte in på Systemet.

Monopolet “både bra och dåligt”

Ingen har reflekterat så mycket över vad Bubblig.se innebär för Systembolagets monopolställning.

- Jag vet inte. Det är väl både bra och dåligt att Systemet har monopol. Det är väl bra att ibland kunna handla på andra öppettider än de som finns på Systemet också. Det är inte alltid man kan ta sig dit, menar Viktor.

Johan Segerberg håller med.

- Jag har ju kunder som av en eller annan anledning inte kan ta sig till Systembolaget, som sitter fast i en rullstol eller går på kryckor i ett hus där man bygger om trappuppgången, eller något sånt. De kommer liksom inte ut ur lägenheten på en månad. Även dom ska väl ha möjlighet att få tag på alkohol? Vi har ju inte systembolaget för att hindra de här personerna från att dricka.

Johan Segerberg och kunden Fredrik

“Köper inte argumentet”

Johan Segerberg betonar att Bubblig.se alltid kontrollerar mottagarens nykterhet och att det inte finns risk för langning. Kunderna anger sina personnummer vid beställningen och vid varje kund kontrolleras det att personnumret stämmer överens med den legitimation personen visar upp i dörren. Frågan behöver ändå ställas.

Kan du förstå de som oroar sig för att större tillgång på alkohol på sikt kan leda till fler alkoholrelaterade skador i samhället i stort?

- Ja, men det som är intressant med argumentet att Bubblig.se skulle göra att människor får lättare att få tag på alkohol, är att det inte stämmer. Om du ska langa sprit, då gör du ju inte det när du har lämnat ditt personnummer och måste betala med kontokort. Vi kommer till dörren och ser vilken miljö det är hos våra kunder, så jag köper inte det argumentet.

Några drönarleveransbeställningar blir det inte under kvällen, kunderna förstår att det rör sig om ett skämt. De verkar nöjda med att Johan Segerberg dyker upp iklädd smoking på trappan.

Nätspriten utgör 1%

Det bör för övrigt nämnas att det inte bara är klädseln som gör honom till något av en raritet. Enligt Nätvinhandlarnas branschorganisation och flera andra bedömare, är det högst 1 procent av all alkoholförsäljning som sker på nätet. Så gissningsvis finns det god tillväxtpotential.

- Jag tycker ju att det borde finnas en stor marknad för såna som mig, säger Johan Segerberg när han levererat den sista flaskan för kvällens första runda.

Nu väntar honom en ny tur över bron för att hämta upp alkohol till de kunder som vill ha något att dricka även under den senare delen av kvällen. Även om de flesta är tidigt ute finns det alltid någon som vaknar lite sent, förklarar han.

Hur långvarig hans verksamhet blir, ligger främst i andras händer, men tills vidare bubblar det på. Med eller utan drönarleveranser.

Michell Grönlund